Dopravní podnik bude nově ročně za tramvaje platit polovinu, tedy 1,14 miliardy korun. Podle primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) tak už smlouva nebude zadlužený dopravní podnik ekonomicky ohrožovat.

„Výsledkem dohody je zakázka, která je výhodná pro Prahu a její obyvatele," uvedl primátor. Dotkl se přitom zvláště v předvolebním roce citlivého tématu týkajícího se diskutované výše jízdného v městské hromadné dopravě. „Zastavíme zadlužování dopravního podniku a umožníme zachovat ceny MHD,“ řekl. Jak dlouho zůstanou ceny v nynější výši, ale odmítl komentovat.

Součástí dohody se Škodou Transportation, která je podle ředitele dopravního podniku Jaroslava Ďuriše připravena k podpisu, je i to, že Praha bude nově moci kromě tříčlánkových souprav 15T ForCity využívat dvou a čtyřčlánkových tramvají. To prý zvýší efektivitu dopravy. Dál budou obě strany jednat o možnosti prodloužení záruční doby a o garanci cen náhradních dílů. Podnik navíc ve spolupráci se strojírenskou firmou zvažuje opravu a prodej šedesátky převážně nevyužívaných poruchových tramvají 14T.

Dále budou dopravní podnik a strojírenská firma jednat o možnosti prodloužení záruční doby a o garanci cen náhradních dílů. Podnik navíc zvažuje ve spolupráci se Škodou Transportation opravu a prodej šedesátky převážně nevyužívaných poruchových tramvají 14T.

Dřívější smlouva finančně tížila

Smlouva z minulosti znamenala pro zadlužený dopravní podnik velkou finanční zátěž. V původním kontraktu z roku 2006 se totiž Praha pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS) zavázala odebrat do konce roku 2018 celkem 250 tramvají 15T ForCity. Každý rok to znamenalo investici přesahující dvě miliardy. Nízkopodlažní tramvaje navíc od začátku vykazovaly technické problémy. Podnik reklamoval například vadné brzdy.

Praha se proto rozhodla situaci řešit. Výpověď smlouvy s dodavatelem však nebyla možná. Podnik by za ni zaplatil pokutu v řádu miliard korun. Několik měsíců se proto jednalo o úpravě kontraktu, diskutovalo se i o možnosti snížit počet odebíraných tramvají. Tato varianta však nakonec padla.

Pražský dopravní podnik, který je největší městskou firmou v Česku, provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.