Sankce zatím není pravomocná, neboť se dopravce proti ní odvolal.

RailJety zakoupily ČD od společností Siemens. Soupravy jsou sedmivozové jednotky s řídícím vozem. Jejich kapacita je asi 400 míst a jsou určeny pro provoz rychlostí až 230 km/h.

O nákupu railjetů rozhodlo bývalé vedení ČD v čele s dlouholetým generálním ředitelem Petrem Žaludou. Peníze na zaplacení moderních vozidel chtěl dopravce získat z prodeje nádraží, který se ale dosud nepodařilo uskutečnit, a není vůbec jisté, zda pro něj nakonec státní firma získá politickou podporu. Na nákup si tak zřejmě budou muset České dráhy půjčit.

Nákup vlaků dlouhodobě kritizoval tuzemský výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation. Vadilo mu právě to, že České dráhy na nákup vlaků nevypsaly výběrové řízení, do kterého se chtěl sám přihlásit a nabídnout vlastní vozidla, která měla být údajně s railjety od Siemensu srovnatelná a lacinější.

Cestující by se měli svézt ještě letos

První soupravu nových vlaků RailJet (Viaggio Comfort) od společnosti Siemens dostanou České dráhy na přelomu dubna a května. Lidé by se novým vlakem mohli svézt po povinných zkouškách v polovině roku. Všech sedm objednaných souprav by mělo do Česka dorazit nejpozději v listopadu.

Od léta by měla být první souprava nasazená ve zkušebním provozu na trati z Prahy do Brna, Vídně a Štýrského Hradce. Celkem má státní dopravce za sedm objednaných jednotek zaplatit téměř 100 miliónů eur. Část této sumy ve formě zálohy už České dráhy výrobci zaplatily ještě před měnovou intervencí České národní banky. Doplatek se ale kvůli oslabení koruny vůči euru prodražil zhruba o 100 miliónů korun.

Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management drah nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun. Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny rychlovlaků vedení firmy loni zastavilo.