Článek
Hodnota Applu za poslední rok stoupla o pětinu a Samsungu o 34 procent. Z první desítky letos vypadl výrobce nápojů Coca-Cola. Hodnota značky se snížila o jeden procentní bod a skončila na 12. pozici. Jedinou značkou v první desítce, která není ze skupiny technologických, telekomunikačních a internetových firem, je maloobchodní Walmart. I tato značka je však ohrožena, protože klesla z loňské páté na devátou pozici.
Seznamu 500 nejhodnotnější značek dominují firmy ze Spojených států. Ty zde mají 185 značek a v první desítce dokonce devět značek. Druhá příčka patří Japonsku. Za ním následují Německo, Francie a Británie. Čína, která je druhou největší ekonomikou světa, obsadila šestou pozici.
Nejhodnotnějšími značkami v žebříčku jsou letos banky, které jsou zde i nejpočetněji zastoupeny. Celková hodnota značek 71 bank činí 633 miliard dolarů. Následují technologické firmy s hodnotou 616 miliard dolarů a 44 značkami. Telekomunikační firmy zde mají 47 značek o celkové hodnotě 500 miliard dolarů.
Při tvorbě hodnoty značky vychází Brand Finance ze specifických finančních údajů a údajů o příjmech. Jinak je tomu při hodnocení síly značky, která bere v úvahu i další finanční ukazatele, jako čistá marže, průměrný příjem na zákazníka, marketingové a reklamní výdaje či kvalitativní ukazatele, jako vliv značky a věrnost. Díky tomu se na první pozici dostala značka Ferrari, která patří italské automobilce Fiat. Ferrari je pouze specializovaným výrobcem sportovních aut a svou velikostí a firemní hodnotou nemůže konkurovat nadnárodním značkám. V žebříčku nejhodnotnějších značek skončila značka Ferrari až na 350. pozici. |
Nejhodnotnější značky světa | ||
---|---|---|
pořadí (v závorce loňské umístění) | značka | hodnota (v miliardách dolarů) |
1. (1.) | Apple | 104,68 |
2. (2.) | Samsung | 78,75 |
3. (3.) | 68,62 | |
4. (4.) | Microsoft | 62,78 |
5. (10.) | Verizon | 53,47 |
6. (7.) | GE | 52,53 |
7. (11.) | AT | 45,41 |
8. (8.) | Amazon.com | 45,15 |
9. (5.) | Walmart | 44,78 |
10. (6.) | IBM | 41,51 |
Zdroj: brandirectory.com |