Opencard se stala symbolem korupce. Nebylo by lepší celý projekt pohřbít? 

Opencard používám také a přijde mi to komfortnější než staré kupóny. Když uvážíme, že náklady na provoz jsou u karty i kupónu podobné, tak je snaha udržet opencard logická. Jakýkoli nový projekt si vyžádá nejen nové investice, ale i čas.

Řešit smlouvy kolem opencard muselo už předchozí vedení radnice s primátorem Bohuslavem Svobodou (ODS) a nyní kvůli tomu čelí trestnímu stíhání. Neobáváte se podobného vyústění?

I to se může stát. Jsme v pozici člověka, který dostal klíčky od drahého služebního auta, které firma sice zaplatila, ale zároveň se nepochopitelně zavázala, že bude brát benzín jen přímo v autosalonu, kde je několikrát dražší než všude jinde. To není moc hospodárné a policie si myslí, že za situaci je odpovědný řidič za volantem. No a my, že spíše ten, kdo nevýhodné smlouvy uzavřel – tedy Pavel Bém, za jehož vlády nad metropolí byl projekt Opencard nastaven.

Praha si měla již v samém počátku projektu vyhradit ve smlouvě licenční práva pro neomezený počet uživatelů a na neomezenou dobu. Zároveň Praha měla požadovat vlastnická práva k systému tak, aby jeho následný provoz a případné úpravy mohla soutěžit v otevřených výběrových řízeních.

Bohužel to není jediný nepovedený projekt. Uklízení po Bémovi se bude muset nejspíše věnovat i příští vedení radnice. Opencard ale může být jedním z černých Petrů, které nepředáme dál.

Kvůli tomu zakládáte novou akciovou společnost? 

Ano. Je to podle všeho jediná šance, jak dostat projekt Opencard ze slepé uličky. Tento krok předpokládá i předběžná dohoda s majitelem licencí k opencard, společností eMoneyServices. Vše závisí na výsledku hlasování v radě a zastupitelstvu.

Chceme situaci kolem opencard vyčistit. Dostaneme tak všechny operace pod jednu střechu, protože dnes se o správu a provozování karet stará několik subjektů najednou – nikoli pouze dopravní podnik.

Navržené řešení může zajistit jak efektivnější provoz, tak otevřít cestu rozvoji k projektu. Minimálně už kvůli tomu, aby uživatelé nemuseli obíhat více přepážek a mohli spravovat své karty i přes internet. V kostce jde o to, abychom mohli jezdit tím zmiňovaným firemním autem za běžné ceny.

Pokud zastupitelé založení společnosti odmítnou, zůstává ve hře problematické prodlužování současného stavu nebo přechod na papírové kupóny. Dosavadní investice do opencard, která nespočívá jen v softwaru, ale i v zaměstnancích a důvěře miliónu uživatelů, bude nenávratně zmařena. Hledání nového řešení může podle odhadů zabrat minimálně dva roky.

Na co se musí Pražané připravit, pokud nastane krizová varianta a smlouvy k opencard v dubnu vyprší? Přestanou vydané karty fungovat?

Ne, vystavené karty budou platit dál. Dopravní podnik má platnou smlouvu na podporu systému DOS (dopravně odbavovací systém – pozn. red.) až do konce roku 2014 a samozřejmě zakoupené jízdenky ani cena jízdného se nebude měnit.

Stejně tak je důležité, aby si uživatelé dál prodlužovali platnost karet, pokud jim má vypršet.

V té „krizové“ variantě jen místo nahrání časového kupónu do karty doplní během několika měsíců vydávání papírového kupónu. O tom by byli Pražané včas informováni. Ostatně tuto situaci jsme v Praze již zažili. Pevně ale věřím, že tato krizová varianta nenastane a že Pražané budou dále používat současný systém.