Plán stavby předloží čínští inženýři tamní Státní radě k posouzení letos v dubnu. „Po schválení by mohly práce na projektu začít v roce 2015 nebo 2016,“ odhaduje expert na tunely a železnice Wang Meng-šu. Rozhodování politických špiček totiž může trvat klidně dva nebo tři roky.

Tunel by měl podle předpokladů spojit železnicí města Ta-lien v provincii Liao-ning a Jen-tchaj v provincii Šan-tung. Plánovaná životnost se odhaduje na sto let, informoval list China Daily.

Spořič času

Využitím tunelu se zkrátí cesta mezi oběma městy na 40 minut. Vlaky by tu měly jezdit rychlostí 220 kilometrů za hodinu a mohly by převážet i osobní auta. To je ohromný rozdíl proti současnému stavu, kdy vzdálenost po souši činí 1400 kilometrů. Trajektem pak cesta trvá osm hodin.

Monstrózní stavbu by měly tvořit dva tunely o průměru asi deset metrů, jakýsi servisní tunel by pak měl mít průměr zhruba sedm metrů. Úřady v obou městech si od projektu slibují ekonomický růst. Podle výzkumu by měl v roce 2015 provoz mezi oběma městy činit až 100 tisíc vozů za den, což samozřejmě činí čím dál větší nároky na přepravní kapacitu.

Tunel by měl dále podpořit cestovní ruch v okolních regionech a odhaduje se, že jeho přínos bude 20 miliard jüanů ročně, tedy 66 miliard korun. Dojít by mělo i ke snížení pohonných hmot u automobilů, které jezdí mezi oběma městy po dálnici.

Číhající nebezpečí

Čínští inženýři musí při stavbě tunelu, který má vést v hloubce 30 metrů pod hladinou, počítat se složitými geologickými podmínkami a možnou seismickou aktivitou.

Pro srovnání, dosud nejdelší podmořský tunel Seikan o délce necelých 54 kilometrů spojuje japonské ostrovy Honšú a Hokkaidó. Eurotunel pod Lamanšským kanálem mezi Británií a Francií měří 51 kilometrů.