Dohoda mezi správou železnic a Českými drahami zatím představuje pouze soupis pozemků a budov, které se mají mezi oběma institucemi převést. „V žádném případě nemůžeme potvrdit informaci, že je převod schválen ministerstvem dopravy,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Ministerstvo dopravy se podle něj nyní s materiálem seznámí a následně vytvoří informační materiál pro vládu.

Na převodu majetku podle Zeleného pracovaly obě státní firmy poslední čtyři měsíce. Zbývá tak jen se souhlasem vlády vybrat soudního znalce, který definitivně stanoví hodnotu 1541 budov a pozemků, které by měly přejít z majetku dopravce na společnost spravující železniční infrastrukturu. Platnost takového znaleckého posudku je jeden rok. Před zpracováním je proto nutné, aby vláda definitivně potvrdila, že dlouho připravovaný převod podporuje.

Samotná transakce má totiž řadu odpůrců v podobě konkurenčních soukromých dopravců. „Pokud se tak stane, okamžitě podáme žalobu na krajský soud a podnět k Evropské komisi kvůli nedovolené podpoře,“ nechal se slyšet majitel Student Agency Radim Jančura. Dráhy by proti ostatním dopravcům byly zvýhodněné tím, že stát fakticky za miliardy korun prodává jiné státní organizaci majetek, který už fakticky vlastní.

Podle ČD nic nedovoleného

České dráhy naopak v odprodeji nádraží za odhadní cenu nedovolenou státní podporu nevidí. Pokud by společnost souhlasila s převodem majetku na správu železnic bezúplatně, jak ji požaduje Jančura, jednalo by vedení dopravce v rozporu s požadavkem péče řádného hospodáře a fakticky tím z akciové společnosti vyvedlo značný majetek.

Proti uskutečnění transakce ještě v letošním roce hovoří navíc fakt, že samotná Správa železniční dopravní cesty v rozpočtu potřebné peníze nemá a rovněž s transakcí nepočítá ministerstvo financí.

Peníze získané za nepotřebná nádraží chtějí ČD použít pro nákup nových železničních vozidel. Z prodeje by se tak například mělo financovat sedm rychlostních jednotek Railjet, které by od poloviny letošního roku měly začít vozit cestující mezi Prahou, Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem.

Nádraží zůstala majetkem ČD po transformaci státní organizace České dráhy na konci roku 2002, kdy se od sebe oddělil dopravce a správce železniční infrastruktury, do jehož majetku přešly koleje. Dopravce se chce zdarma nabytého majetku zbavit mimo jiné i proto, že jej správa mnohdy nevyužívaných a v řadě případů i památkově chráněných objektů nadmíru zatěžuje. Mezi nádražními budovami, o jejichž prodeji se uvažuje, nejsou ta nejlukrativnější nádraží v centru velkých měst, jako jsou například pražské hlavní a Masarykovo nádraží.