Číňané včetně Hongkongu vypili v roce 2013 přes 155 miliónů kartónů, každý s devíti litry lahvovaného červeného. Tím odsunuli Francouze (150 mil.) a Italy (141 mil.) na druhé a třetí místo. Následují USA (134 mil.) a Německo (112 miliónů).

Aukční síň Christie’s otevřela loni první světovou agenturu pro movité Číňany, kteří milují víno natolik, že si chtějí koupit vinařství. Bordeaux také dominuje dovozu červeného do Číny. Největším trhem všech typů vín podle studie nicméně zůstávají USA. Tuto pozici si drží od roku 2011.

Poptávka po červeném v Číně, druhé největší světové ekonomice s populací 1,3 miliardy, trvale stoupá od poloviny minulého desetiletí. Proti roku 2005 poskočila o 175 procent. Ve stejném období se naopak prodeje ve Francii snížily o 18 a v Itálii o 5,8 procenta.

Symbolika barev

Za tímto trendem není podle některých expertů bohatnutí určitých vrstev Číňanů a jejich sílící poptávka po „západním“ stylu života a prestižním stylu konzumentství, ale také symbolika barev.

„Červená platí v čínské kultuře za velmi pozitivní barvu, která se pojí s bohatstvím, mocí a štěstím. Ve světě byznysu jsou tyto tři hodnoty klíčové, proto se na banketech ke zpečetění partnerství často podává právě červené. A červená je také barvou Číny,“ shrnul mluvčí Vinexpo.

Nejen pro papaláše

Podle londýnského listu The Guardian mají ekonomové sílící náklonnost Číňanů k vínu za důkaz sílícího západního vlivu.

Víno bývalo dříve výsadou jen vládních a stranických činitelů či bohatých byznysmenů. Nynější státní tažení proti rozhazovačnosti nicméně donutilo výrobce nápojů a vinařské závody, aby se poohlédli po nových zákaznících mezi přibývající střední třídou.