„Jsme aktivnější. Dříve byly kontroly náhodné, případně jsme čekali na upozornění ošizeného spotřebitele. Ovšem v tom případě hrozilo riziko, že takový člověk může mít jiný motiv, například konkurenční boj. Dnes má náš inspektorát jako jediný v republice vyčleněného člověka sledujícího sociální sítě. Na nich si lidé často sdělují špatné zkušenosti. A když se objeví pět šest negativních informací o konkrétním zařízení, je to pro nás signál ke kontrole. A ta je efektivnější než náhodný výběr,“ vysvětluje ředitel inspektorátu ČOI v Hradci Králové Jiří Pěkný.

Výsledek nového systému odběru pohonných hmot, s nímž hradecký inspektorát začal loni v květnu krátce po příchodu Pěkného do funkce, se brzy dostavil.

„V Královéhradeckém a Pardubickém kraji jsme zaznamenali negativní výsledky kontrol v 5,07 procenta, zatímco ve zbytku republiky bez těchto dvou regionů se tak stalo pouze ve 2,5 procenta. Neznamená to však, že by tu podnikatelé byli horší, jde jen o účinnější způsob vyhledávání prodejců nekvalitních pohonných hmot,“ tvrdí Pěkný.

V Česku bylo loni odebráno 2495 vzorků pohonných hmot a z nich 73, tedy 2,9 procenta, nevyhovělo.

Chybí pojízdná laboratoř

„Nejčastěji byla porušena jakost motorové nafty a motorového benzínu,“ uvedla Miloslava Fléglová z oddělení komunikace a styku s veřejností ČOI.

Ředitel Pěkný, který do roku 2007 seděl v křesle ústředního ředitele ČOI, je také propagátorem využití mobilní laboratoře při kontrolách kvality pohonných hmot.

„Je to nejefektivnější způsob kontroly,“ míní. Zejména díky rychlosti a přesnosti rozboru odebraných vzorků a prakticky bezprostřední možnosti zakázat prodej nejakostních pohonných hmot.

„Jen to je cesta, jak skutečně ochránit spotřebitele, který si díky rychlému zákazu nezničí motor auta nekvalitním benzínem či naftou,“ tvrdí Pěkný.

Distributoři pohonných hmot si v poslední době v rámci projektu Pečeť kvality nechávají testovat vzorky Miloslava Fléglová, mluvčí ČOI

Miloslava Fléglová však upozornila, že naopak nevýhodou byla poměrně vysoká cena a prodlení při výjezdu. Laboratoř totiž nemohla vyjet okamžitě. Nejprve ji bylo nutné objednat u smluvního partnera. Inspekce proto využívala služeb mobilní laboratoře od roku 2012 do poloviny loňského roku, pak od této praxe upustila.

„Za poslední dva roky se také změnil přístup distributorů pohonných hmot, kteří si v rámci projektu Pečeť kvality dobrovolně nechávají testovat vzorky prodávaných pohonných hmot,“ vysvětlila Fléglová.

Podle Jiřího Pěkného by však bylo znovuzavedení mobilní laboratoře přínosné.