České dráhy tento růstový trend dávají do souvislosti mimo jiné s postupnou modernizací vozidlového parku. Zákazníci jim přibývají zejména v dálkových a příměstských spojích. Průměrná délka cesty je přibližně 41 kilometrů.

„Meziroční srovnání s rokem 2012 je rovněž ovlivněno skutečností, že rok 2012 byl přestupný. I když jde jen o jeden den, představuje to 300–500 tisíc cestujících,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Michal Štěpán.

Podle Joklíka přepravu negativně ovlivnily i loňské jarní povodně, které cestující v postižených oblastech z vlaků dočasně vyhnaly.

Mluvčí zmínil i nedávný průzkum, podle kterého se míra spokojenosti cestujících Českých drah pohybuje kolem 80 procent, ve spojích typu pendolina pak přesahuje 90 procent. „Za největší problém považují dotazovaní zpoždění, které však dopravce ve většině případů nemůže ovlivnit,“ prozradil Joklík.

Leo Express 800 000 lidí, RegioJet přes 1,6 miliónu

Konkurenční soukromá společnost Leo Express za loňský rok přepravila zhruba 800 000 cestujících, čímž podle jejího šéfa Leoše Novotného svůj plán splnila. „Letos máme v plánu překročit miliónovou hranici,“ uvedl pro Novinky Novotný.

Žluté vlaky společnosti RegioJet přepravily loni na trase Praha – Ostravsko – Žilina přes 1,6 miliónu cestujících. Ve srovnání s rokem 2012 se jedná o meziroční nárůst počtu cestujících o 42,5 procenta, uvedl mluvčí holdingu Student Agency Aleš Ondrůj.

„Další velký růst počtu cestujících – až o 30 procent – očekává RegioJet v letošním roce. Plánuje proto postupně na trasu Praha – Ostravsko – Žilina nasadit až desetivozové soupravy,“ dodal Ondrůj.