Obchodníci i potravináři k tomu využili alibi, jež jim listopadovou devalvací koruny dala Bankovní rada ČNB, a zdražují hlavně to, co tolik nezdražilo už loni.

Lidé jsou naštvaní

V řadě případů ne o 5 až 8 procent, jak celoroční růst cen potravin odhadli zástupci Potravinářské komory ČR, nýbrž o 10 i více procent. U některých druhů zboží jde až o desítky procent.

„Potraviny zdražily strašně. Brambory, máslo, rýže i paštiky, všechno stojí víc. Dokonce i ty nejlevnější výrobky,“ řekla Právu v Plzni jedna z nakupujících důchodkyň.

Další Plzeňance Marii Součkové snad nejvíc vadí zdražování mléčných výrobků: „Hlavně máslo a sýry. Balení syrečků za skoro čtyřicet korun, to už mi přijde nehorázné. Brambory naštěstí kupovat nemusím. Na podzim jsme koupili pětadvacetikilový pytel od zemědělců.“

Aktuální ceny vybraných potravin v tržní síti (v Kč za jednotku – k 20. 1.)
Druh potravinyOlomouc (Kaufland)Plzeň (malý obchod)Brno-Medlánky (Billa)Ostrava (Hruška)
chléb Šumava (1 kg)25,9031,9032,90 (židlochovický s kmínem)20,00 (petřkovický 500 g)
pivo desítka7,90 (Zubr v akci)12,90 (Gambrinus)11,50 (Starobrno)8,90 (Ostravar)
kuře chlazené (1 kg)79,90nemají74,90nemají
eidam 30% (100 g)13,9019,9016,9019,90
brambory (1 kg)12,9016,9023,9015,00
tatranka8,90 (Opavia)6,905,90 (Sedita)8,50
Zdroj: průzkum, zpravodajové Práva

Ceny potravin v novém roce se vůbec nelíbí ani Ostravanům. „Je to katastrofa. Když jsem šla v lednu poprvé nakoupit do obchodu, tak jsem se až lekla. Mléko, maso, ovoce a zelenina jsou strašně drahé, o másle a sýrech raději nemluvím. Doma už jím jen mrkvovou či česnekovou polévku, k večeři chleba s máslem a zeleninou. Bojím se, co bude dál,“ svěřila se Právu osmašedesátiletá důchodkyně Eva, která bydlí v centru Ostravy.

Problémy s nákupem potravin, ale i jiných věcí do domácnosti má i mladá ostravská rodina. „Přiznám se, že v plenkách už jsme najeli na látkové. Finančně to nezvládáme. Je s tím více práce, ale aspoň se utěšujeme, že se chováme ekologicky. Hodně nakupujeme za stravenky, co dostává manžel z práce, ty nás zachraňují. Už nekupujeme kvalitnější jídlo, spokojujeme se s tím, co je v akci,“ posteskla si Jana Šárecká (28), která je s malou Michalkou na mateřské dovolené.

Víc než loni stojí skoro všecko

Situace v některých hypermarketech v prvních týdnech nového roku připomíná doby dávno minulé. Dochází totiž k přeceňování veškerého sortimentu v dané skupině. Zboží je opatřeno novými cenovkami a tyto ceny jsou vždy o něco vyšší, než byly ještě před Vánocemi. Zpravodajové Práva se o tom přesvědčili v řadě provozoven různých obchodních řetězců.

V tradičně nejlevnějším řetězci Kaufland v Praze se růst cen ­dotkl téměř celého sortimentu ovoce a zeleniny, ale také lahvového piva, minerálních vod, ovocných šťáv a džusů, kečupů a hořčic, lahůdek a polotovarů, ale i řady položek konzervovaného zboží včetně paštik či olejovek. Vyšší jsou také ceny kvalitnějšího a sladkého pečiva i nejrůznějších cukrovinek či pochutin.

Skupinou zboží, kde je zdražení za poslední rok nejmarkantnější, jsou mléko a mléčné výrobky. Ceny másla se srovnaly okolo 40 korun za čtvrtkilové balení, mléko pod 20 korun je k mání už jen jako odstředěné, opět se stírá rozdíl mezi mlékem čerstvým a trvanlivým. Kvalitnější sýry se stávají pochutinou jen pro majetnější vrstvy, jejich ceny totiž začínají od 200 korun za kilogram výše. Notně však podražil i dříve levný méně tučný eidam.

Ne vše se dá koupit v akcích a náš rodinný rozpočet je už tak napjatýzákaznice

Mezi ovocem a zeleninou přezimují na špici tabulky brambory, jejichž ceny se nyní pohybují kolem 18 korun s výhledem jejich dalšího růstu do nové sklizně. Ani jablka, pomeranče nebo citróny (1 kg za plus minus 35 Kč) nejsou žádná láce. Ze zeleniny nejvíc podražily opět dovozové papriky či rajčata, nebývale drahé jsou ale i česnek či zázvor.

Akční slevy zůstávají zatím v platnosti u vybraných lihovin, ty jsou zřejmě za „plné“ ceny (například 159 Kč za půllitr fernetu) takřka neprodejné. Výrazně zdražila i dosud levná krabicová vína, jež stojí už okolo 30 korun za litr.

Takříkajíc na svém zůstávají i podle statistik ceny vajec, obyčejných rohlíků, cukru či mouky. Ceny masa a uzenin rostou sice dlouhodobě, ale jen zvolna.

„Nikdo asi neskáče radostí, když vidí, jak jdou ceny potravin nahoru. Snažím se aspoň využívat nejrůznější akce, protože to je asi jediný způsob, jak ušetřit a neodpírat si přitom, co mám ráda,“ řekla Právu v Olomouci třicátnice, která se představila jako Jana.

„Snažím se to dělat podobně, ale ne vše se dá koupit v akcích a náš rodinný rozpočet je už tak napjatý, že každá koruna navíc, kterou musím vydat za jídlo, nám chybí,“ svěřila se její kamarádka Daniela s tím, že má dvě děti. Přestože ona i její manžel mají zaměstnání, jejich finanční rezervy jsou takřka nulové.

Podle obchodníků je zdražení mírné

Většina zástupců maloobchodních řetězců zdražování některých výrobků a potravin připouští. „Cenová úprava se dotkla několika položek napříč celým sortimentem, které jsou do ČR dováženy, ale i těch, kde je česká výroba závislá na zahraničních subdodavatelích,“ sdělila Právu mluvčí řetězce Globus Pavla Hobíková.

Mnoho služeb jako nájem, energie je placeno v eurechmluvčí Alberta Judita Urbánková

Podle ní jde o spotřební elektroniku jako televizory, mobilní telefony, tablety a velké domácí elektrospotřebiče, ale i některé potraviny. „Jde například o mléko a mléčné produkty, kdy se do cen promítají dva faktory. Kvůli vlivům, které se odrazily v nižší produkci mléka, roste jeho cena nepřetržitě už několik měsíců. Tento vývoj se v následujících zimních měsících pravděpodobně nezmění. Druhým faktorem je růst cen obalového materiálu, který se k nám importuje,“ dodala Hobíková s tím, že k plošnému zvyšování cen ale hypermarkety Globus nepřistoupily.

„K mírnému zdražení dochází v našich prodejnách ze dvou důvodů. Jedním z nich je intervence ČNB a oslabená koruna, která posouvá ceny nahoru nejen u zboží importovaného z ciziny, ale i  tuzemskou výrobu. A to proto, že mnoho služeb jako nájem, energie je placeno v eurech. To se dotýká výrobců, dodavatelů i prodejců. U nás se projevuje zejména u tzv. ‚suchého’ sortimentu,“ uvedla mluvčí prodejen Albert Judita Urbánková.

Řetězce slibují

Druhým důvodem „mírného zdražení“ je podle ní omezená dostupnost některých vstupních komodit. „Zde se jedná zejména o sortiment čerstvých potravin, především o mléko a mléčné výrobky jako jogurty, máslo, sýry, ale také o maso a uzeniny,“ doplnila Urbánková.

Nakupující stále remcají a nadávají. Tržby nám citelně klesajíprodavačka z Brna

„Momentálně nepříznivý kurz koruny vůči euru ovlivňuje současné nákupní podmínky. Naše společnost ale dělá vše pro to, aby vždy plnila očekávání svých zákazníků a nabízela své proslule nízké Kaufland ceny. Této zásady jsme se drželi v uplynulém roce a budeme v ní pokračovat i v roce 2014,“ sdělil Právu mluvčí řetězce Kaufland Michael Šperl.

Vedení řetězce Lidl uvedlo, že ceny zboží upravuje směrem dolů i nahoru průběžně během celého roku s ohledem na různé faktory. „Rychlost reakce a změny ceny se liší podle druhu výrobku. Naším cílem je nabídnout zákazníkovi vždy nejvýhodnější cenu a vysokou kvalitu produktů. Jsme si samozřejmě vědomi toho, že čeští zákazníci jsou na cenu citliví, a proto pravidelně přinášíme akční nabídky, kterými případnou změnu ceny vyrovnáváme,“ sdělila Právu mluvčí Lidlu Jitka Vrbová.

Lidé přímo za pultem na to pohlížejí „mírně odlišně“. „Nakupující stále remcají a nadávají. Tržby nám citelně klesají,“ řekla zpravodaji Práva prodavačka z Brna-Maloměřic. Podobně se pod příslibem anonymity vyjádřila i pracovnice řetězce Billa.