Google akvizicí získává slibnou řadu výrobků a ceněný konstrukční tým, který vede „duchovní otec“ iPodu. Dohoda by měla být dokončena v příštích měsících, v závislosti na schválení antimonopolních úřadů. Nest i po převzetí zůstane samostatnou značkou.

Nest si získal velkou oblibu mezi spotřebiteli termostatem za 249 dolarů (téměř 5000 korun), který je schopen si sám odvodit zvyky uživatelů a automaticky nastavovat topení nebo chlazení. Detektor kouře pak nemá nepříjemný alarm. Pokud zjistí kouř nebo větší množství oxidu uhelnatého, rozsvítí se žlutě a alarm mluví lidským hlasem. Pokud není stav nouze, může spotřebitel bez problémů přístroj vypnout. Zastavit se dá i třeba máváním paží.

Firma Nest Labs vznikla v roce 2010. V současnosti má kolem 280 zaměstnanců. Zaměstnanci Nest jsou převážně bývalí zaměstnanci Applu, včetně Tonyho Fadella, který je velmi respektovaným podnikatelem v Silicon Valley a připisuje se mu autorství přehrávače hudby iPod od Applu, napsala agentura Reuters.

Obavy ohledně soukromí

Podle analytiků je akvizice odrazovým můstkem pro vstup Googlu na nový důležitý trh v době, kdy se domácí spotřebiče a internetové služby stále více spojují. „Zdá se, že Nest Labs se zaměřuje na termostaty a kouřové hlásiče, ale vůbec nepovažuji za přitažený za vlasy názor, že Google bude časem s touto technologií expandovat do dalších přístrojů,“ komentoval akvizici analytik Wedbush Shyam Patil. „Domácí automatizace je jednou z největších příležitostí, když mluvíme o rozšíření internetu všude a připojení všeho,“ dodal.

Některé komentáře na Twitteru však vyjadřují obavy o vliv dohody na soukromí, protože Google již nyní sbírá stohy osobních údajů o internetových zvycích uživatelů jeho služeb. „Není spokojen s vašimi osobními údaji. Koupí Nest chce nyní Google i vaše domácí údaje,“ napsala uživatelka Irene Ng. „Takže v podstatě Google bude vědět, kdy je majitel domu pryč, kdy u něj hoří, jaký je jeho účet za elektřinu?“ napsal Brian Makas, který svůj komentář označil za strašidelný.

Nest se okamžitě pokusil veškeré obavy z kombinace dat shromážděných od jeho zákazníků a dalších informací, které má k dispozici Google, odvrátit. „Naše zásady ochrany osobních údajů jednoznačně omezují využití informací o zákazníkovi pouze pro používání a zlepšování produktů a služeb firmy Nest,“ citoval list Financial Times prohlášení firmy. „Skutečná situace uvnitř společnosti Google je taková, že berou soukromí tak neuvěřitelně vážně, že o tom nemáte tušení,“ dodal pro agenturu Reuters ředitel a zakladatel firmy Nest Tony Fadell.