Hlavní obsah

Žák určil organizátora tendru na mýtné bez vyhlášení soutěže

Právo, Jiří Novotný

Mikrovlnný mýtný systém v Česku vybudovala a pro stát od roku 2007 provozuje firma Kapsch. Smlouvu má však jen do konce roku 2016, a je tedy třeba chystat výběrové řízení na nového provozovatele. Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák nyní určil za organizátora tohoto tendru firmu Veřejné zakázky.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Mýtná brána nad dálnicí. Ilustrační foto

Článek

Na připomínku, proč se na organizátora nevyhlásila soutěž, odpověděl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák: „Společnost Veřejné zakázky byla přímo oslovena na základě její dlouhodobé zkušenosti s výběrem projektových manažerů.“

Jak Novák v pondělí ujistil Právo, oficiální projektový manažer tendru na mýtné se vybere v řádné soutěži. To ovšem už bude věcí nového ministra dopravy, jímž se má stát Antonín Prachař (hnutí ANO). „Máme nejvyšší čas, abychom zvážili vypsání výběrového řízení a učinili vše pro to, aby bylo mýto i po tomto datu řádně vybíráno a do Státního fondu dopravní infrastruktury plynuly prostředky pro výstavbu,“ uvedl v rozhovoru pro Lidové noviny Prachař.

Současně zdůraznil, že plošné rozšíření mýtného o všechny silnice první třídy, které doporučila vláda Jiřího Rusnoka, bez důkladné analýzy nepodpoří.

Oprávněné obavy

Pokud by se totiž výběr mýtného rozšířil v Česku od roku 2017 na všech 5500 kilometrů silnic první třídy, jak schválila vláda v demisi, stát by na tom zřejmě prodělal.

„Už dříve jsme si spočítali, že ekonomické by bylo mýtným zpoplatnit maximálně 1500 kilometrů jedniček, na nichž je potřebná hustota provozu. Na těch ostatních silnicích první třídy by provozní náklady mýtného systému přesáhly výši výběru,“ upozorňuje ředitel úseku provozování elektronického mýta Ředitelství silnic a dálnic Václav Nestrašil.

Mýtné bylo v ČR zavedeno 1. ledna 2007 a v současné době se vybírá na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a zhruba 200 km silnic první třídy.

Foto: Petr Horník, Právo

Zdeněk Žák

Smlouva, kterou s Kapschem před sedmi lety uzavřel tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS), skončí sice až za tři roky, odborníci se ale shodují, že s vypsáním tendru na příštího provozovatele nelze otálet.

Rusnokova vláda uložila loni na podzim Žákovi, aby do Silvestra ustavil řídicí výbor pro přípravu tohoto tendru, jejž je potřeba vyhlásit nejpozději koncem letošního roku. To se ale nestalo a Žák nyní určil pouze organizátora tendru. Navíc jde o stejnou společnost, která ministerstvu dopravy v roce 2006 radila už při tehdejším výběrovém řízení na mýtné, jež vyhrál Kapsch.

Mnoho času nezbývá

„Času je zoufale málo, vždyť s vypsáním tendru by už měla být schválena veškerá potřebná legislativa, aby se neopakovaly problémy, jež provázely v roce 2007 rozjezd mýtného v ČR. Zejména nepříliš šťastný způsob výběru nedoplatků, na který si dopravci dodnes stěžují,“ upozornil Nestrašil.

Záměr rozšířit mýtné na všechny silnice první třídy naráží i na nesouhlas krajů. Ty by totiž chtěly vrátit do hry zpoplatnění silnic druhých a třetích tříd.

„Zpoplatnění silnic první třídy přesune kamióny na silnice nižších tříd, minimálně v některých lokalitách,“ uvedl v té souvislosti hejtman Plzeňského kraje a dosavadní stínový ministr dopravy ČSSD Milan Chovanec.

Anketa

Mělo by se mýtné platit na všech silnicích první třídy?
Ano
16,1 %
Ne, jen tam, kde se to vyplatí
83,9 %
Celkem hlasovalo 5909 čtenářů.

Související téma

Foto: Eva Kořínková, ČTK

Zdeněk Žák

Reklama

Výběr článků

Načítám