Na třech tisících kilometrech dálnic a silnic první třídy budou vozy těžší než 3,5 tuny platit mýtné. Vláda totiž včera dala souhlasila s návrhem ministra dopravy Milana Šimonovského a rozhodla, že ze současného systému dálničních známek se musí přejít na výkonové zpoplatnění vybraných komunikací. Stane se tak zřejmě od roku 2006.

Ministerstvo vybere nejlepší systém

"Nyní připravíme podklady pro vyhlášení výběrového řízení na dodavatele systému elektronického mýtného, které proběhne v příštím roce, spuštěn by systém měl být do dvou let," řekl šéf resortu dopravy.

Vláda měla od Šimonovského na výběr tři varianty. Podle té první by se mýtné platilo pouze na 850 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací, podle druhé na 2000 km včetně některých silnic první třídy, a třetí počítala se zpoplatněním 3000 km. Třetí možnost nakonc vyhrála.

Na vládě také bylo, aby stanovila, zda mýtné budou platit všechna vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny, automobily nad 7,5 tuny, či jenom kamióny nad 12 tun. Nakonec byla vybrána ta nejtvrdší varianta. Na otázku Práva proč, Šimonovský odpověděl: "Vláda vzala v úvahu chystanou směrnici EU, která doporučuje členským zemím zpoplatnit mýtným všechna vozidla nad 3,5 tuny."

Mýtné má vynést čtyři miliardy ročně

V Rakousku, kde elektronické mýtné začali vybírat od letošního 1. ledna, je zpoplatněno 2000 km dálnic a platí ho všechna motorová vozidla nad 3,5 tuny. Za první čtvrtletí to do státní kasy vyneslo 190 miliónů eur, tedy přes šest miliard korun.

V Česku bude mýtné významným zdrojem pro posílení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Vždyť zatímco z prodeje dálničních známek získává fond ročně kolem dvou miliard korun, z elektronického mýtného by to podle Šimonovského mělo být kolem čtyř miliard. "Využity tyto peníze budou výhradně na údržbu a opravy komunikací, a na rozšiřování dálniční sítě," ujistil Šimonovský. 

Právě s využitím peněz mají největší problém automobiloví dopravci. Mýtné samo o sobě jim příliš nevadí, trvají ale na tom, aby vybrané peníze opravdu šly na rozvoj infrastruktury a ne například na lepení děr státního rozpočtu.

O lukrativní zakázku je už teď zájem

O účasti ve výběrovém řízení uvažuje italská společnost Autostrada, které mýtné vybírá například v Rakousku. Uvažuje o tom ale například i Český Telecom ve spolupráci s firmou Siemens. Ojevily se i spekulace, že se do výběrového řízení prihlásí i firma PPF.