Jak uvedl eurokomisař pro deník Bild, je nepřípustné, aby nárok na dálniční známky zdarma nebo slevy pro majitele ekologických vozů měli jen Němci. Pokud Berlín úlevy z dálničního mýta zavede, musí podle něj platit pro všechny bez ohledu na státní příslušnost. Kallas v listu Dobrindta vyzval, aby dodržoval základní principy unijního práva.

To, aby majitelé vozidel méně zatěžujících životní prostředí nemuseli hradit plnou výši mýtného, je podle něj možné. „Musí to ale platit pro všechna auta bez ohledu na to, ve kterém státě jsou přihlášena,“ zdůraznil eurokomisař.

Vláda velké koalice německých konzervativců (CDU/CSU) a sociálních demokratů se v koaliční smlouvě dohodla, že v letošním roce prosadí zákon, který zpoplatní dálnice v zemi pro osobní auta cizinců. S tímto požadavkem dlouhodobě vystupovala nejmenší koaliční strana, bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), kterou v kabinetu zastupuje i Dobrindt.

Ten plánuje, že roční dálniční známka bude stát okolo 100 eur (přes 2700 korun) a řidiči budou mít k dispozici i týdenní a měsíční variantu viněty.

Kompenzace třeba snížením daně

Německým motoristům chce ministr poplatek kompenzovat snížením například daně z osobního vozidla, aby se jich nová povinnost finančně nijak nedotkla. Německý tisk nicméně upozornil na to, že u řady menších a ekologických aut daň oněch 100 eur ani nedosahuje. Tento problém by Dobrindt mohl vyřešit tím, že by zkombinoval snížení daně z motorového vozidla se slevou na mýtném.

Elektromobily, jejichž vlastníci v současné době daň za auto neplatí, by podle magazínu Der Spiegel měly být osvobozeny i od budoucího dálničního poplatku. Ten by podle dřívějších informací měl v Německu platit od příštího roku, podle Spiegelu se ale v CSU ozývají hlasy, že řidiči osobních aut kvůli právním i praktickým problémům se zaváděním mýta začnou na německých dálnicích platit nejdříve v roce 2016.