Dopravce chce nasadit nové vlaky mimo jiné na linky, které se mají v blízké budoucnosti otevřít konkurenci a kde bude muset státní dopravce o právo na dotovaný provoz soutěžit se soukromými firmami.

ČD využijí dvouletou rámcovou smlouvu, aby byly připravené, až ministerstvo dopravy tendry vypíše, doplnil Joklík. „V zásadě se takto snažíme získat náskok a předejít situaci, že kvůli zdlouhavému soutěžení dodavatelů podle zákona o veřejných zakázkách nestihneme dodržet termíny, jako to bylo například v případě soutěže Olomouc – Krnov – Ostrava,“ uvedl Joklík.

Linku z Olomouce do Ostravy severní trasou považovalo ministerstvo dopravy za pilotní projekt, který měl být v rámci otevírání železničního trhu vzorovým příkladem. Poté, co ČD včas nedokázaly nakoupit požadovaná vozidla, se do soutěže přihlásili pouze dva dopravci, z nichž jeden – společnost Arriva – nesplnil zadávací podmínky a výběrové řízení muselo být zrušeno.

Záleží na evropských dotacích

Kromě pětice linek z Prahy na západ a severozápad Čech a spojení LibercePardubicemiÚstím nad Labem dopravce počítá s nasazením nových vlaků i na tratě z Prahy do Brna přes Českou Třebovou a z Brna do Olomouce přes Břeclav.

Část peněz na nákup vlaků má být podle drah zaplacena z evropských peněz prostřednictvím regionálních operačních programů a Operačního programu doprava. Kolik vozidel nakonec dopravce skutečně odebere, bude záviset na tom, jak se podaří evropské dotace získat a podle toho, kdy ministerstvo soutěže na nového dopravce vypíše.

S myšlenkou vypsání tendrů na nové linky přišlo ministerstvo dopravy v polovině září. Úřad tehdy uvedl, že veřejné soutěže stihne vypsat do konce loňského roku a že soutěž o první trať by mohla začít do konce září. S blížícím se termínem nicméně úřad původní odhady korigoval s tím, že nechce rozhodnutí uspěchat.