„Dostala jsem pod stromeček dohromady skoro pět tisíc, a tak je chci utratit,“ zdůvodnila svou návštěvu v teplickém obchodním centru Olympia 17letá Tereza. Hledala hlavně obchody s oblečením a co největší slevou na zboží.

To mladý manželský pár Jana a Petr Mackovi měli předem políčeno. „Zařizujeme si byt, takže jsme nemohli nevyužít akční slevy na elektroniku,“ řekli Právu. „Lidé berou prakticky vše, na co je nějaká sleva,“ řekl k tomu prodavač v obchodě společnosti Datart.

K tomu, aby lidé nepodlehli tlaku slev a každý nákup pečlivě zvážili, nabádají pracovníci poradny časopisu dTest. Podle nich je třeba se mít hlavně na pozoru před formulacemi typu slevy až 70 %, které chtějí hlavně nalákat zákazníka do obchodu. V prodejně se ale většinou ukáže, že nejvyšší sleva se vztahuje pouze na pár kousků, většina sortimentu vůbec není zlevněná.

Nákup i s fotkou

Některé obchody v Praze nevsadily jen na odevšad viditelné číslice oznamující povánoční pád cen. Jeden z luxusních obchodních domů na Václavském náměstí oblékl hostesky do vlněných svetýrků a kulichů, aby lákaly kolemjdoucí ke vstupu.

„Ve třetím patře dostanete šampaňské a můžete se nechat vyfotografovat od profesionálů,“ řekla Právu jedna z dívek. A značkové zboží bylo levnější až o polovinu. Má to tak zde být až do 6. ledna.

Až padesátiprocentní slevy nabízí prodejna Baťa v centru Plzně. „Měli jsme je už týden před Štědrým dnem a zboží se prodávalo dobře, hodně zákazníků ale přišlo i teď, po Vánocích,“ řekl Právu vedoucí prodejny Václav Leba.

„Spoustu dárků má dneska podobu obálky a boty si člověk musí vyzkoušet, takže se dobře prodávají i v tomto čase,“ podotkl Leba.

Na odbyt jdou nyní zimní bundy, lyže a celkově vybavení pro lyžaře.prodavačka Alena Odlerová

Plná parkoviště obchodních center, davy lidí okupující obchody a množství tabulí lákajících na slevy. To byl i obrázek povánočního Zlína. Nejvíce lidí oblehlo butiky s oblečením.

„Máme u nás padesátiprocentní slevy. Zákazníků sice v porovnání s předvánočním obdobím ubylo, ale zase ne o tolik. Zájem o oblečení je velký,“ uvedla prodavačka C&A Michaela Vavrušová.

Slevy dosahující až dvaapadesáti procent nabízeli i v Intersportu. „Na odbyt jdou nyní zimní bundy, lyže a celkově vybavení pro lyžaře,“ podotkla prodavačka Alena Odlerová. Výhodně se však v Intersportu dalo nakoupit i méně žádané zboží. Například prostorná moskytiéra pro cestovatele, po slevě přišla na 299 korun.

„Už to není, co bývalo“

„Když to srovnám s uplynulými roky, už to není, co bývalo. Hodně lidí chodí spíše jen okukovat, co je zlevněno, a pak si koupí třeba jen to nejlevnější tričko za sto korun,“ řekla Právu prodavačka jedné z prodejen obchodního řetězce C&A v Ostravě. Dodala, že největší zájem je o zboží, které je zlevněno nejvíce, třeba o 70 procent.

Oblastní manažer značky Kenvelo Miroslav Sittek řekl Právu, že zájem o výprodeje je na Ostravsku ve srovnání s minulým rokem zhruba stejný. „Na odbyt jde hlavně zimní zboží jako svetry a košile. U bund už takový odbyt není a dá se říct, že výběr tohoto zboží už je omezený.“

V Karlových Varech nabízely obchodní domy podle poutačů slevy 20 až 70 % již před vánočními svátky. „Ještě je, myslím, na slevy brzy. Ty přijdou až po Novém roce,“ uvedla jedna ze zákaznic v obchodním domu Fontána v Karlových Varech.