„Od rána jsem měnila už dva nevhodné dárky. Jednou přišel pán pro náhradu zakoupeného prádla, které paní vůbec nesedlo střihem, ve druhém případě si obdarovaná paní přišla vyměnit zakoupené pyžamo za prádlo. V obou případech jsme vyhověli,“ svěřila se Právu prodavačka z obchodu se spodním prádlem v jihlavském nákupním centru City Park.

Podobných případů bude podle ní určitě mnohem víc.

Nepadnoucí oblečení

Ještě větší počet, zhruba desítku zákazníků s obdobným problémem stačili za prvních pár hodin těsně posváteční směny odbavit v prodejně s elektronikou v dalším nákupním centru horácké metropole na ulici Romana Havelky. „Vesměs se dárce netrefil. Donesené kusy tak zákazníci zpravidla nahrazují jiným zbožím, ojediněle se věci vracejí,“ popsala prodavačka.

Vedle nehodící se elektroniky vracejí lidé především oděvy, respektive chtějí vyměnit vánoční dárek za lépe padnoucí. „Již od Štědrého večera evidujeme na webových stránkách našeho obchodu několik žádostí o výměnu zboží,“ řekla Právu Kamila Prunerová z internetového obchodu s tanečním a sportovním oblečením Freestyle-dance.

Obdarovaní, kterým značková trička, tepláky či mikiny velikostně nesedí nebo mají zájem o jinou barvu nebo typ oděvu, kontaktují obchod telefonicky či e-mailem. „Všem zájemcům se snažíme maximálně a v co nejkratším termínu vyhovět. Buď jim požadované zboží pošleme výměnou na danou adresu, nebo se mohou osobně dostavit do našeho kamenného obchodu poblíž centra Teplic, kde si mohou zboží v klidu a pohodlí vyzkoušet,“ přiblížila postup Prunerová.

Dvě peněženky

„Nejčastěji nám přicházejí zákazníci vracet vánoční dárky, které se sešly pod stromkem dvakrát,“ uvedla recepční obchodního domu Glóbus v Jenišově u Karlových Varů.

„Pak občas někdo přijde s nevhodným dárkem,“ dodala. „Někdy nikdo s dárkem, který chce vrátit, hodinu nepřijde, ale pak třeba tři zákazníci najednou,“ popisovala. „Vracet dárky chodí zhruba stejný počet lidí jako po loňských Vánocích. Lidé vracejí všechny druhy zboží, nelze říci, že by víc vraceli třeba oblečení,“ dodala.

V prodejně Baťa v centru Plzně je možné vrátit nebo vyměnit zboží do čtrnácti dnů od jeho zakoupení. „Už jsme dneska několik výměn měli,“ řekl Právu vedoucí prodejny Václav Leba. Nejednalo se ovšem o boty, ale o koženou galanterii. „To je tak, když se pod stromečkem sejdou třeba dvě peněženky,“ poznamenal Leba.