Každý výrobek bude označen páskem, který obsahuje nepatrný elektronický čip o velikosti tečky za větou, doplněný malou anténkou.

Ve skladech, na regálech obchodů, u pokladen, ale i u vchodových dveří a důležitých strojů a zařízení budou rozmístěny čtečky, které odhalí přítomnost výrobku třeba i v kolem projíždějícím vozíku nebo v nákupní tašce.

Výsledkem je neustálá průběžná inventura skladovaného zboží a rychlé vystavení úplného prodejního dokladu zákazníkovi v několika vteřinách, aniž by bylo třeba dávat zboží na pás a snímat kódy.

Úspora času je tak lákavá, že největší světový maloobchodní řetězec, americký Wal-Mart, rozhodl, že nový systém označování zavede již od 1. ledna roku 2005. Jeho dodavatelé mají na vybranou. Buď se přizpůsobí, nebo budou nahrazeni dalšími výrobci a obchodníky, kteří mají dostatek kapitálu na potřebné investice. 

Kdo to zaplatí

Zpočátku musejí obě strany - dodavatelé i prodejci - vynaložit na novinku značné částky. O to dražší pak může být cena prodávaného výrobku.

Pásky s bezkontaktními čipy se mají používat ve dvou verzích: pasívní a aktivní. Pasívní typ čipu bude menší a levnější. Mají se s ním označovat běžné drobné předměty, jako jsou například žiletky na holení. Jejich nevýhodou je, že funkční dosah snímání údajů je jen několik metrů a čtečka je velmi nákladná. 

Aktivní bezkontaktní čip má vlastní zdroj energie v baterii, a tím i daleko větší dosah pro snímače, kterých může být méně. Nevýhodou jsou ale častější překážky na cestě rádiovým vlnám, obvykle kovy a tekutiny.

Ochránci práv se bojí "sledování" nákupů

Aktivní čipy jsou také mnohem dražší než pasívní. Proti novince se zvedá vlna odporu některých velkých výrobců. Ti soudí, že informace o rozmístění zboží v obchodě jsou nadbytečné a celý systém činí nesmyslně nákladným

Výrobce potravin Nestlé již podle zpravodajství BBC oznámil, že devět miliónů kusů nejrůznějších výrobků v jeho denní produkci čipy označit nelze. Obavy panují i z rozsáhlého toku dat mezi výrobci, logistickými firmami a prodejci, který půjde jen velmi těžko zvládnout dostupnou výpočetní technikou a standardními komunikačními trasami.

Ochránci lidských práv se pro změnu děsí představ, že obchodní firmy neodolají příležitosti dlouhodobě sledovat nákupy svých zákazníků a začnou si vytvářet jejich zákaznický "profil". Na straně výhod se nejčastěji uvádějí nižší ztráty v důsledku přesnější evidence a zamezení rozkrádání majetku firem.