Hlavní obsah

Prodej aut v Evropské unii pomalu roste

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brusel/Praha

Poptávka po autech v Evropské unii se v listopadu zvyšovala třetí měsíc za sebou. Prodej nových aut vzrostl o 1,2 procenta na 938 021 aut. Dařilo se automobilkám Renault nebo Volkswagen. Mladoboleslavská Škoda Auto, součást Volkswagenu, zaznamenala meziroční nárůst o více než 18 procent. Od počátku letošního roku je však celkově prodej aut stále nižší. Vyplývá to z údajů, které v úterý zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Foto: Škoda Auto

Výroba Škody Superb. Mladoboleslavská Škoda Auto zaznamenala meziroční nárůst prodejů v EU o více než 18 procent.

Článek

Poptávka po autech byla minulý měsíc vyšší ve Španělsku (o více než 15 procent), v Británii (o sedm procent) nebo v České republice, kde se počet registrovaných nových aut zvýšil o 3,5 procenta na 14 697 aut. V Německu, Francii nebo Itálii prodej naopak klesl.

Za jedenáct měsíců roku byla však poptávka po autech v EU stále nižší než loni, a to o 2,7 procenta. Celkem zde bylo od ledna do listopadu registrováno zhruba 10,9 miliónu nových aut.

Poptávka klesala na většině významných trhů včetně Francie nebo Německa. Lépe než loni se naopak automobilkám dařilo ve Španělsku nebo v Británii.

Daří se Škodě, Toyotě i Renaultu

Z velkých výrobců se v Evropské unii minulý měsíc zvýšil prodej aut skupiny Toyota nebo Renault, a to o 7,3 procenta, respektive 9,9 procenta.

Největší evropské automobilce Volkswagen, která má na trhu EU více než čtvrtinový podíl, stoupl prodej o 3,3 procenta.

Výrazný nárůst přitom zaznamenala divize Škoda, kde se počet registrovaných nových aut v listopadu zvýšil o 18,1 procenta, což na unijním trhu s auty minulý měsíc znamenalo podíl 4,5 procenta. Od začátku roku zaznamenala zvýšení prodeje o 2,7 procenta.

Táhnou nové modely

Výrobci aut, kteří nepředstavili nové nebo cenově dostupnější modely, se dál potýkají s problémy, napsala agentura Reuters. Italskému Fiatu tak minulý měsíc klesl prodej o 5,8 procenta s tím, jak slábne poptávka po stárnoucích modelech automobilky, napsala také agentura.

Podle analytika KPMG Jana Linharta registrace rostou již třetí měsíc za sebou, což naznačuje probouzení trhu.

"Hlavní trhy vykazují za letošní rok poměrně stabilní výsledky, s výjimkou Nizozemska mají všechny hlavní trhy jednociferný růst nebo pokles. Výkyvy v řádu 30 nebo 50 procent jsou tedy snad již minulostí," uvedl s tím, že mezi značkami byla v listopadu jednoznačným vítězem Škoda Auto, kterou v procentním vyjádření překonala pouze Dacia, která však proti ní má na trhu poloviční podíl.

Pokud jde o čísla za Evropskou unii a státy Evropského sdružení volného obchodu (Island, Švýcarsko a Norsko), minulý měsíc zde bylo registrováno o 0,9 procenta víc aut než ve stejném období loni.

Evropský automobilový trh v minulých letech tvrdě zasáhla dluhová krize a následné utahování opasků v mnoha zemích. I přes známky oživování zde tak poptávka za celý rok letos klesne pošesté v řadě, napsal Reuters.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám