Článek
Spojení American Airlines a US Airways je vyvrcholením vlny fúzí a akvizic, z níž vzešly čtyři společnosti, které ovládají přes 80 procent amerického trhu letecké dopravy. Společnosti American Airlines Group, Delta Air Lines, United Airlines a Southwest Airlines jsou také s velkým náskokem největšími přepravci na světě.
Společnost AMR, která je mateřskou firmou American Airlines, v pondělí díky fúzi definitivně vystoupila z režimu soudní ochrany před věřiteli, do nějž vstoupila v listopadu 2011. Prosazení plánu je velkým vítězstvím pro šéfa US Airways Douga Parkera a jeho výkonný tým. Parker přesvědčil věřitele American Airlines, že fúze pro ně bude výhodnější než zachování samostatné firmy.
Parker, který se stal šéfem spojené skupiny, v pondělí zahájil zazvoněním na zvonec obchodování na trhu Nasdaq, kde se budou akcie jeho firmy obchodovat pod symbolem AAL. Akcie podniku se v první hodině obchodování pohybovaly bez větší změny kolem emisní ceny 24,685 dolaru.
Zablokování spojení se nepovedlo
Obě aerolinky představily dohodu o fúzi v polovině února a původně předpokládaly, že celý proces završí již v září. Proti spojení podniků se však v srpnu postavilo americké ministerstvo spravedlnosti a některé americké státy kvůli obavám, že fúze bude mít negativní dopady na hospodářskou soutěž v odvětví a povede k nárůstu cen letenek.
Minulý měsíc aerolinky uzavřely s vládou dohodu, podle níž se spojená společnost zbaví některých odletových stání na velkých amerických letištích. Na poslední chvíli se spojení podniků pokusila zablokovat skupina spotřebitelů a cestovních kanceláří, jejich žádost o zastavení fúze však americké soudy minulý týden zamítly.