"Vláda v té souvislosti rozhodla, že se až do roku 2010 prodlouží podpůrný sociální program pro železničáře, který měl letos skončit. Týkat se bude zhruba 16 tisíc ze zmíněných 22 tisíc zaměstnanců, kteří by měli odejít," sdělil ministr dopravy Milan Šimonovský.

Tak rozsáhlé propouštění se samozřejmě nelíbí Odborovému sdružení železničářů (OSŽ). Jeho předseda Jaromír Dušek tvrdí, že Šimonovskému ani většině členů představenstva ČD ve skutečnosti nejde o rozvoj této akciové společnosti a zvyšování objemů přeprav.

"Cílem je za každou cenu propustit co nejvíce lidí. Jsou to pro dráhy likvidační záměry. Vždyť už teď se musí přesčasy nahrazovat chybějících tři tisíce lidí," řekl Právu Dušek. Ministerstvo tvrdí, že je to nutnost.

ČD chtějí konkurovat silniční dopravě

Naopak podle náměstka ministra dopravy Vojtěcha Kocourka je zeštíhlení počtu zaměstnanců nutnost, která musí být realizována, aby byly ČD konkurenceschopné vůči silniční dopravě. 

"Vstupem ČR do Evropské unie se navíc u nás otevřel trh pro zahraniční železniční dopravce, a České dráhy by v souboji s nimi nemohly s dnešním počtem zaměstnanců obstát. Vždyť mzdy se nyní na celkových nákladech drah podílejí téměř padesáti procenty, což je neúnosné," zdůraznil Kocourek. 

Ministerstvo dopravy požaduje, aby propouštění nebylo živelné. Tam kde to jde, má být lidská práce nahrazována technikou. Vedení ČD musí rovněž pokračovat ve vyčleňování jednotlivých činností drah do dceřiných společností. 

Vláda pod hrozbou stávky našla peníze

Letos se má počet zaměstnanců ČD snížit o šest tisíc. OSŽ však již v zimě pohrozilo, že pokud nebude na podpůrný sociální program dostatek finančních prostředků, vypukne stávka na železnici. 

Podle zmíněného programu má být těm z propouštěných, kteří jsou starší 58 let, vyplaceno v závislosti na počtu roků odpracovaných na drahách až 180 tisíc korun. Letos bude toto kritérium splňovat asi pět tisíc lidí. Na program tedy dráhy potřebují 530 miliónů korun, od státu ale původně měly k dispozici jen 123 miliónů.

Šimonovskému se 5. května podařilo ve vládě prosadit, aby z vládní rozpočtové rezervy šlo letos na program dodatečně ještě 270 miliónů Kč. Další chybějící peníze se musí zajistit z úspor v rozpočtové kapitole ministerstva dopravy. 

Na dotaz Práva, zda tedy ještě trvá hrozba stávky, odpověděl Dušek: "V této chvíli už ne. Skutečnost, že se vláda pod naším tlakem rozhodla peníze navýšit, považujeme za pozitivní krok, stejně jako prodloužení sociálního programu."