Hlavní obsah

Na charitu se ročně vyberou čtyři miliardy korun

Právo, Jiří Vavroň

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Soukromé firmy a jednotliví občané dají ročně na dobročinné účely, projekty a charitu téměř čtyři miliardy korun. Výše darů a dobrovolných příspěvků se výrazně nesnížila ani v době ekonomické krize. Vyplývá to z údajů ministerstva financí a nadace Via.

Článek

Průzkumy nepotvrdily názor, že peníze spíše darují lidé, kteří by sami pomoc potřebovali. Charitě se věnuje i 85 procent movitých lidí.

Bohatí výrazně přispívají

Bohatí Češi rádi přispívají přímo, tedy konkrétní osobě, organizaci či na konkrétní činnost, kdy vědí, kde jejich prostředky končí. Téměř polovina bohatých (40 procent) souhlasí s tím, že dobročinné aktivity jsou potřebné, a třetina movitých považuje za nezbytné se na charitě podílet.

Na 36 procent dárců zajímá zaměření projektů, třetina pozorně sleduje efekt projektu. Největší část dobrovolných darů a příspěvků putuje na projekty spojené s dětmi, zdravotním postižením, podporou sociálních zařízení, na sociální projekty zaměřené na seniory. Poměrně menší část veřejné podpory směřuje do oblasti kultury, ekologie, ochrany zvířat, ale i sportu.

Lidé se nejčastěji rozhodují podle toho, co jim doporučí rodina, přátelé a známí. Velká část z nich je přímo oslovena konkrétní dobročinnou organizací, řekl Právu Martin Kosobud, výkonný ředitel ČSOB Private Banking, která provedla průzkum mezi movitými klienty.

Průhledné účetnictví podmínkou

Podmínkou pro to, aby konkrétní nezisková organizace získala nějakou podporu a pomoc, je průhledné účetnictví a jasný, srozumitelný projekt, ze kterého vyplývá, že většina prostředků bude zaměřena ve prospěch potřebných či poputuje přímo jim, upozorňuje Alena Králíková, manažerka společenské odpovědnosti ČSOB.

Neziskové organizace podle dárců často neumějí dát zpětnou vazbu, tedy informovat o průběhu projektu, konkrétních výsledcích a přínosech. Akce musí současně umět oslovit ty, kteří na ni mají přispět, shodují se experti na neziskový sektor.

Reklama

Výběr článků

Načítám