Dvojice jednokolejných tubusů se stane součástí moderního železničního koridoru, který má jednou zkrátit cestu z Prahy do západočeské metropole na pouhou hodinu. Z Berouna do Rokycan už je hotovo, v pátek slavnostně odstartovaly práce na úseku Plzeň - Rokycany.

Náklady ve výši 3,9 miliardy korun by měla ze 77 procent pokrýt evropská dotace, nejdražší bude právě provrtání Chlumu, které zkrátí délku trati z Plzně do Rokycan z dvaceti na čtrnáct kilometrů. Pro rychlíky to znamená v daném úseku úsporu devíti minut.

„Tunely se budou razit postupně,“ řekl Právu Mojmír Nejezchleb, náměstek ředitele Správy železniční dopravní cesty. První začne vznikat ve směru od Kyšic k Plzni, po jeho dokončení razicí stroj proděraví Chlum ještě v opačném směru.

První jsou archeologové

Práce sice oficiálně začaly, místo bagrů jsou ale na přístupech k Chlumu zatím k vidění lopatky archeologů. „Stavaře sem pustíme až v horizontu několika měsíců,“ sdělil Radek Široký ze společnosti ZIP, který výzkum provádí. „Máme zde mnohem větší rozsah nálezů, než se předpokládalo. Na úseku o délce dva a půl kilometru je jeden vedle druhého,“ dodal.

Budování koridoru naplno odstartuje teprve poté, až archeologové vyklidí pozice. „Vlastní stavba bude trvat třicet šest měsíců,“ sdělil Přemysl Krejsa ze společnosti Metrostav, která bude společně s firmou Subterra dílo realizovat.

Tunely budou sice stavěné pro dvou set kilometrovou rychlost, praxe ale bude jiná. „Reálná rychlost vlaků je stanovena na 160 kilometrů,“ uvedl Nejezchleb. To navíc platí, stejně jako na zbytku koridoru, jen pro výklopné soupravy, například pendolina. Pro běžné vlaky bude maximum ještě o čtyřicet kilometrů nižší.

Hudba budoucnosti

Z Prahy do Plzně za hodinu je cíl, ke kterému je však ještě stále hodně daleko. Je totiž podmíněný vybudováním megatunelu mezi Berounem a hlavním městem.

„Ten je ve fázi studijní přípravy, určitě to nebude v rozpočtovém období do roku 2022. V něm ale naopak chceme provést dílčí úpravy stávající trati podél Berounky,“ přislíbil Nejezchleb.