Důvodem poklesu počtu CK jsou podle MMR tvrdší podmínky při pojišťování proti úpadku. Na trhu převažují nyní menší cestovky, které jsou zaměřené na určité téma.

Na nedostatek zákazníků si například nemůže stěžovat sice malá, ale mezi klienty dostatečně známá CK, zaměřená na aktivní dovolenou na lodích plujících po Jadranu spojenou s cvičením a sportovními výlety na kolech.

Pomáhá jí právě její specializace a početná klientela, která se ráda vrací.

„Podnikatelům by pomohlo, kdyby vznikla alternativa k povinnému pojištění proti úpadku, třeba garanční fond,“ míní Trnková. Možnost, aby CK platily peníze do garančního fondu, místo povinné pojistky proti krachu, podporuje MMR od počátku bankrotů, kdy se dostalo do střetu s pojišťovnou Generali.

Ta odmítala klientům některých zkrachovalých CK uhradit odškodnění s argumentací, že byly pojištěny na příliš malou částku. Podle pojišťovny mělo MMR bankrotujícím cestovkám zavčas odebrat koncesi.

MMR oponovalo, že pojišťovna měla lidem uhradit 100% odškodnění, bez ohledu na limit pojištění CK.