Případ je jedním ze stovky podobných žalob podaných kvůli závadě vozů Toyota odhalené v roce 2009. Toyota musí vyplatit 1,5 miliónu dolarů zraněné řidičce a dalšího půldruhého miliónu pozůstalým po spolujezdkyni.

Lidé po celých Spojených státech podali na automobilku žalobu kvůli tomu, že jejich vůz začal bez varování samovolně zrychlovat. K soudu se zatím dostaly dva případy: jeden v Kalifornii a jeden v New Yorku. V obou však porota rozhodla, že automobilka není vinna.

Další sankce na obzoru

Porota v Oklahomě dospěla k závěru, že Toyota byla "bezohledně lhostejná" k právům druhých. To znamená, že automobilka bude muset zaplatit sankce za své chování, které budou stanoveny při dalším slyšení.

Podle žaloby nehodu vozu Camry způsobil defekt na elektronickém ovládání systému kontroly vozu, o kterém Toyota věděla, avšak před veřejností tyto informace utajila. Právníci Toyoty se snažili toto obvinění vyvrátit a tvrdili, že nehodu zavinila řidička, protože si spletla plynový a brzdový pedál.

Toyota již zaplatila více než jednu miliardu dolarů za urovnání hromadných žalob majitelů aut podaných kvůli ekonomickým ztrátám, které utrpěli vinou závady na vozech. Tato dohoda však nezahrnuje odškodné za zranění nebo smrt při nehodě.

Automobilka musela od roku 2009 svolat ke kontrole milióny vozů kvůli samovolnému zrychlování způsobenému závadou v podlaze. Žaloby tvrdí, že vadný byl i elektronický kontrolní systém, a právníci k tomu připojili tisíce dokumentů, které to mají dokázat. Toyota to však popírá a ani Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) nic podobného nezjistil, napsaly agentury AP a Reuters.