„Na rozdíl od jiných zemí nejsou v České republice veřejné investice adekvátně organizačně řízeny. Stavebnictví má sice v gesci ministerstvo průmyslu a obchodu, ale ve skutečnosti jsou klíčové otázky tohoto odvětví rozděleny mezi pět ministerstev. Ideálním řešením by proto bylo vytvořit k tomu jediné ministerstvo, což by zapadalo i do mnohokrát proklamované, ale nikdy neuskutečněné koncepce zeštíhlování státní správy,“ prohlásil ve čtvrtek prezident SPS Václav Matyáš.

Tento model existuje například v Německu či na Slovensku a politická zodpovědnost za stavebnictví je pak jednoznačná.

Dopravní infrastruktura je v havarijním stavu a v politice škrtů prostě už nelze pokračovat.prezident SPS Václav Matyáš

S tímto i dalšími návrhy obešel Matyáš představitele všech politických stran, které mají šanci dostat se do parlamentu.

„Po volbách v této komunikaci nehodláme přestat. Budeme o tom jednat s novou politickou reprezentací. Vždyť zatímco v roce 2008 činily v ČR investice do výstavby v přepočtu na jednoho obyvatele 2000 eur, nyní už jen 1400 eur. Naše republika se tak v této oblasti dostala na necelých 50 procent průměru Evropské unie a to je ostudné,“ konstatoval Matyáš.

Na dotaz Práva, z čeho čerpá víru, že nová politická garnitura návrhy stavbařů vyslyší, Matyáš odpověděl: „Stát selhává ve svých základních funkcích, což přiznávají i politici, kteří dnes na významných postech sedí. Dopravní infrastruktura je v havarijním stavu a v politice škrtů prostě už nelze pokračovat. Nicméně nejsem optimista v tom, že se z roku na rok změní odbornost a kvalita politiků, aby od frází přešli k činům.“

Stále se zanedbává příprava staveb

Vážné výhrady má SPS k návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok, který schválila vláda Jiřího Rusnoka. Pokud návrh v novém parlamentu projde, bude SFDI v příštím roce hospodařit se 71 miliardami korun, z toho ale 14,9 miliardy jsou finanční prostředky, jež se nepodaří letos prostavět.

„V rozpočtu SFDI stále výrazně převažují peníze z evropských fondů. Dlouhodobě přitom opakujeme, aby se dopravní infrastruktura financovala hlavně z národních zdrojů a evropské peníze se použily jinde. Příprava staveb je navíc ve velmi tristním stavu, takže ani těch 71 miliard nebude moci být v příštím roce zcela vyčerpáno,“ uvedl Matyáš.