Hlavní obsah

Prohlášení o vydírání Inekonu předal i český velvyslanec

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Český velvyslanec na Filipínách Josef Rychtar předal tamním vyšetřovatelům místopřísežné prohlášení ke svým obviněním, že představitelé filipínské dopravní společnosti Metro Rail Transit (MRT) vymáhali 30 miliónů dolarů (asi 563 miliónů korun) od české firmy Inekon, usilující o dodávku dalších souprav metra pro filipínské hlavní město. Uvedl to ve čtvrtek místní list The Philippine Star.

Foto: Jo Yong-Hak, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Prohlášení podle listu znamená, že se velvyslanec zříká své diplomatické imunity pro případ, že by musel čelit protiobvinění.

Čtyřstránkové prohlášení s Rychtarovým podpisem bylo podle zdrojů listu sepsáno v jedné místní právní kanceláři 11. října a tento týden je dostali vyšetřovatelé. "Podobá se prohlášení od Inekonu. Velvyslanec jasně opakuje svá dřívější obvinění vůči některým představitelům MRT, včetně generálního manažera Ala Vitangola," uvedl nejmenovaný zdroj.

List připomněl, že šéf Inekonu Josef Hušek dříve v jiném místopřísežném prohlášení podrobně popsal jednání s MRT, včetně "šokující" nabídky na schůzce ve velvyslancově rezidenci, že Inekon by mohl být vybrán jako dodavatel souprav a dalších služeb, pokud složí 30 miliónů dolarů.

Inekon žádal mezivládní dohodu

Suma se posléze snížila na 2,5 miliónu dolarů, ale Inekon i tento návrh odmítl. Následně Vitangol v Rychtarově přítomnosti údajně prosazoval zřízení společného podniku jako podmínky pro uzavření kontraktu na údržbu. Inekon ale opět odmítl. Rychtar pak dostal esemesku, podle které už MRT nechtěl mít nic společného s Inekonem.

Deník připomněl, že Inekon byl mezi pěti firmami ucházejícími se o zakázku na rozšíření manilského metra za miliardy filipínských pesos. Ale česká firma chtěla, aby kontrakt byl uzavřen jako mezivládní dohoda, a neúčastnila se nabídkového řízení. Vitangcol a další představitelé MRT údajné vydírání českého podniku popřeli.

V současnosti MRT využívá 73 souprav české výroby, z podniku ČKD Praha, který nejprve patřil Siemensu a následně Inekonu. Ten měl zájem dodat přes mezivládní dohodu 52 nových lehkých vozů s opcí na 21 dalších, jakož i obnovit dohodu o údržbě tohoto vozového parku.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám