„V Mexiku jsou letadla ZLIN od roku 2001, bylo tam dodáno asi deset letadel, létá jich tam nyní sedm nebo osm. Vzhledem k velkému zájmu a rozšíření činnosti vojenského letectva je předpoklad, že počet objednaných letadel se v příštím roce výrazně zvýší,“ uvedl ředitel Zlin Aircraft Miloslav Tutter.

Dodávka pěti letadel do Mexika je pro firmu, fungující od roku 2009, největší letošní lineární zakázkou od jednoho zákazníka. Zlin Aircraft však vyrábí také letecká kola a brzdy, vystřelovací sedačky či náhradní díly pro letadla ZLIN a letecké motory. Loni firma prodala osm letadel.

Firma podle Tuttera očekává další kontrakty i z jiných jihoamerických zemí, například z Peru, Argentiny nebo Chile. Kvůli tomu nyní rekonstruuje novou montážní halu. Od roku 2009 investovala asi 100 miliónů korun do obnovy budov i technologií v areálu společnosti.

V Česku nulový zájem

Do jihoamerických zemí bude firma zatím dodávat letadlo ZLIN 242 v akrobatické variantě, které je určeno zejména pro armády, základní výcvik letců. Nově nabízí také letadlo ZLIN 143 LSi Flir, které podle nedávného testu vydrželo ve vzduchu přes 13 hodin. Společnost jednala se zájemci v jižní Evropě i USA. Naopak v České republice je podle Tuttera o letadla ZLIN až nulový zájem.

Firma zaměstnává 130 až 160 lidí. Nedostává evropské ani státní dotace, v roce 2010 byl výnos firmy přes 100 milionů korun. V letošním roce by měl být podle Tuttera minimálně o 60 procent vyšší.