Inspekce od července uskutečnila 269 kontrol, během nichž odhalila 77 závad.

„Kontroly drážních vozidel se prováděly na odstavném nádraží během přestávek v provozu," sdělil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. V jednom případě musela inspekce okamžitě zakázat provoz čtveřice osobních vagónů, které nebyly způsobilé k dalšímu provozu a hrozilo, že by jejich technický stav mohl způsobit nehodu.

Při další kontrole inspekce odhalila problémy s blokováním dveří rychlíku během jízdy, dveře se při zkoušce samy otevřely a vlak kvůli tomu musel mimořádně zastavit.

Nebezpečí i pro motoristy

Kromě testů drážních vozidel se inspekce zabývala bezpečností železničních přejezdů a kontrolou kvality kolejí. Častým bezpečnostním rizikem na železničních přejezdech bývá nedostatečný rozhled. U jednoho přejezdu inspekce například zjistila, že místo potřebných 110 metrů má řidič výhled pouze 19 metrů. V některých případech na přejezdu chyběl výstražný kříž, který má řidiče na křížení silnice s tratí upozornit.

Drážní inspekce nemůže sama nikoho kvůli pochybením pokutovat, může pouze vyzvat ke zjednání nápravy a po nedodržení stanoveného termínu přenechat věc k došetření Drážnímu úřadu. Většinu zjištěných závad inspekce nařídila odstranit do poloviny nebo konce října. To je případ kolejiště ve Všetatech, kde inspekce objevila podmáčené koleje a zpřelámané pražce, nebo rozbahněného kolejiště v zastávce Bakov nad Jizerou, kde zřejmě nefungovalo odvodnění.

Celkem Drážní inspekce zkontrolovala 91 souprav vlaků, 62 železničních přejezdů, 76 stanic a zastávek, 26 úseků tratí, čtyři vlečky a dvě lanové dráhy. Na některých tratích inspekce objevila uhnilé pražce a chybějící upevňovací šrouby, které hrozily vybočením koleje a v nejhorším případě vykolejením vlaku.