Škoda Holding skončil v zisku už čtvrtý rok v řadě. "Provozní zisk zhruba odpovídá roku 2002, tržby se o něco zvýšily a objem zakázek stoupl o dvanáct procent na téměř dvanáct miliard korun," řekl Právu generální ředitel holdingu Jiří Zapletal.

Pozitivní trend by měl letos podle něj pokračovat. "Tento rok jsme zahájili raketovým nástupem zakázek -za první čtvrtletí jde již o čtyři miliardy," poznamenal Zapletal. Škodovce se podařilo zabodovat hlavně získáním kontraktu na tramvaje pro Prahu a lokomotiv pro České dráhy.

Daří se vývážet do Asie

Z loňských obchodních úspěchů vyjmenoval Zapletal mimo jiné modernizaci turbín pro Dukovany a kontrakty v Číně, Indii a Mexiku. Fiaskem naopak skončilo tažení na kanadský Vancouver, kde Škodovka přišla o zakázku na dvě stě padesát trolejbusů. "Některé dceřiné společnosti -konkrétně Škoda Ostrov a konsorcium Steel -také skončily v řádově stomiliónové ztrátě," připustil generální ředitel.

Steel patří spolu se Škodou TS a Jaderným strojírenstvím (JS) k podnikům, které holding už letos odprodal. Podle ekonomického ředitele společnosti Tomáše Krska finišují jednání o prodeji firmy Škoda Gear. "Několik zájemců máme i na Machine Tool. V červenci by mělo být jasněji, ale není jisté zda se i tento podnik podaří prodat do konce roku," uvedl Krsek.

Vstupenka do Ruska

Letošní tržby Škodovky vzhledem k odprodeji zmíněných závodů pravděpodobně poklesnou, jen podíl Steelu a JS byl až pětimiliardový. Zapletal ale věří, že rozvoj zbývajících oborů holdingu -zejména dopravní techniky a energetiky - vrátí tržby do dvou tří let na loňskou úroveň.

"V energetice nás velmi zajímají sto třiceti miliardové investice, které avizuje ČEZ, chceme pokračovat v pronikání na mexický, čínský a indický trh. V oblasti dopravy začíná být kromě Prahy a Českých drah zajímavá také Varšava, kde se bude hrát o zakázky pro zdejší metro a příměstskou dopravu," nastínil Zapletal.

Zásadní význam by měly dodávky pro ruské železnice - ty perspektivně potřebují na čtyři tisíce nových rychlíkových elektrických lokomotiv. "Vstupenkou pro tato jednání bylo získání kontraktu pro České dráhy. Pro Rusko bychom ale zřejmě nedodávali hotové lokomotivy přímo ze Škodovky, spíše by šlo o vytvoření společného podniku," vysvětlil Zapletal.

Počet zaměstnanců podniku klesl od roku 2000 zhruba na polovinu, ke konci března mělo škodováckou legitimaci 5425 lidí. Na tržbách se však podle generálního ředitele tento fakt prakticky neprojevil. "Naopak se soustavně zvyšuje výkonnost a efektivita," uzavřel.