Hlavní obsah

Při nehodě auto přivolá automaticky pomoc

Právo, Jiří Novotný

Všechna nová osobní auta v Evropské unii mají výrobci od října 2015 povinně vybavovat systémem eCall, jenž v případě nehody automaticky přivolá záchranáře. Později k tomu přibudou i užitková auta a kamióny.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Prosadit to chce svým nařízením Evropská komise (EK), která si od toho slibuje záchranu mnoha životů. Návrh nařízení představila EK letos v březnu a Evropský parlament by ho měl schválit nejpozději v květnu příštího roku.

Automatické tísňové volání bude na stejné bázi fungovat ve všech členských zemích EU. Naše republika je v jeho testování průkopníkem. Začala s tím už v roce 2007, kdy se tohoto úkolu ujala Telefónica ve spolupráci s ministerstvem dopravy a Hasičským sborem ČR.

Česko už připraveno

„Na úspěšné prvotní národní testování navázal od ledna 2011 tříletý evropský pilotní projekt HeERO, do nějž je zapojeno patnáct zemí. Jeho cílem je zajistit interoperabilitu služby eCall napříč jednotlivými státy,“ informoval na středečním pražském semináři, věnovaném postupu v zavádění eCall, náměstek ministra dopravy Jaroslav Deml.

Foto: Právo

Systém eCall

Evropský koordinátor testovacího provozu eCall Andy Rooke na semináři vysoce ocenil přínos České republiky. Jak zdůraznil, ČR je jednou ze tří členských zemí, které jsou na realizaci eCall již připraveny, včetně integrovaného záchranného systému.

V praxi bude eCall fungovat na bázi palubních jednotek, podobných těm, které se dnes v kamiónech používají k placení mýtného. Centrální jednotku eCall namontuje automobilka buď pod sedadlo řidiče, nebo do palubní desky auta. Aktivovat se pak systém bude jenom v případě, že ve voze vystřelí airbagy.

„Když dojde k havárii, zajistí jednotka systému eCall okamžité spojení s linkou 112. Současně odešle základní data o nehodě. Přesný čas, kdy k ní došlo, polohu a typ vozidla, směr, v němž jelo, a dokonce i počet pasažérů, jejž zjistí podle množství zapnutých bezpečnostních pásů ve voze,“ vysvětluje projektový manažer Telefóniky David Potužák.

Obavy z nárůstu falešných volání

Prostřednictvím eCall se s dispečinkem linky 112 bude moci spojit i svědek nehody. Stiskne tlačítko na palubní desce a operátorovi pak bude moci přesně popsat situaci. Právě z toho mají ovšem záchranáři určité obavy.

„Systém eCall je skvělá věc. Chtěl bych ale v té souvislosti připomenout, že na lince 155 přijímá záchranná služba v ČR ročně kolem 2,5 miliónu hovorů. Po zavedení eCall k tomu přibude ještě množství dalších volání z dispečinku linky 112. Kapacity záchranky jsou přitom už dnes téměř plně vytíženy a nelze čekat, že bude kapacitně schopna na všechny výzvy reagovat,“ upozornil doktor Ondřej Franěk, vedoucí lékař pražské záchranné služby.

Jak Franěk připomněl, v Česku existuje spousta automatických hlásičů požárů a praxe ukazuje, že 95 procent alarmů z nich je falešných. „Obávám se, že po zavedení eCall falešných hlášení ještě přibude. Stačí, když se třeba na internetu domluví sto lidí a všichni začnou mačkat knoflík eCall,“ prohlásil Franěk.

Před povinným zavedením eCall je tedy nutné dořešit, aby systém byl co nejvíce imunní vůči snaze nezodpovědných lidí jej zneužívat.

Reklama

Výběr článků

Načítám