Článek
Podle analytika Václava Frančeho z Raiffeisenbank měly na výsledek kromě vyššího počtu pracovních dní vliv i červnové povodně. „O co byl slabší červnový výsledek, o to byl silnější ten červencový,“ vysvětlil
„Z vyššího počtu pracovních dnů těžili zejména prodejci aut a další obchodníci, kteří mají přes víkend zavřeno či jen omezenou otevírací dobu,“ uvedl Pavel Kulhavý ze společnosti PwC Audit.
Tržby v motoristickém segmentu vzrostly meziročně o více než deset procent. Bez tohoto vlivu jsou objemy prodejů ve většině obchodů podle Kulhavého stále slabé.
Zájem o automobily je podle analytika Michala Kozuba ze společnosti Home Credit v posledních měsících vidět na statistikách, od dubna se tržby za prodeje drží v kladných číslech. „Lepším prodejům pomáhají jak nízké ceny samotných vozů, tak i produktové novinky, na které čeští zákazníci reagují,“ připomněl Kozub.
Lidé nakupují přes internet
Již tradičně velký nárůst zaznamenali internetoví prodejci. „Ani prázdniny neodlákaly nakupující od počítačů, a tak v červenci zaznamenali internetoví prodejci čtvrtinový nárůst tržeb,“ sdělil Kulhavý.
Na tyto vysoké hodnoty má podle Kozuba vliv rozšiřování sortimentu zboží prodávaného on-line. Už dávno to není jen elektronika, ale on-line lze nakoupit takřka vše – od počítače po rohlíky. „Zatímco v dřívějších letech bylo trendem maloobchodu nabídnout co nejlepší cenu u obecně dražšího zboží, nyní se e-shopy rozvíjejí směrem k drobným položkám s nízkou cenou, ale velkým sortimentem,“ doplnil Kozub.
Do budoucna pozvolný růst
Podle analytika Jiřího Šimka ze společnosti Citfin by se situace měla i nadále stabilizovat. „Nezaměstnanost se sice bude nadále držet vyšší, mzdy ani nadále výrazněji neporostou, ale pokles inflace a pokračující růst spotřebitelské důvěry by i v dalších měsících mohly přinášet trochu lepší zprávy z maloobchodu, než přinášel úvod roku,“ domnívá se Šimek s tím, že trochu výraznější zlepšení by pak mohl přinést příští rok.
V podobném duchu se vyjádřil i analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta. Češi se ale podle něj do nákupů nehrnou, řídí se především podle ceny a vyhledávají slevy a zboží v akcích. „Druhá polovina roku by mohla být pro maloobchodníky o něco lepší, ale nelze počítat s tím, že Češi začnou výrazněji utrácet. Zatím k tomu nemají důvod,“ dodal Novák.