Kriminalisté vedou kvůli ostravské části dálnice několik řízení. Podle informací Práva vydali usnesení o odložení věci v případě záměny materiálu a použití menšího množství oceli při stavbě mostů. To potvrdil mluvčí ÚOKFK Jaroslav Ibehej. „Proti odložení přišla stížnost, kterou se zabývá dozorující státní zástupce Krajského státního zastupitelství v Ostravě,“ dodal s tím, že do doby, než se ke stížnosti vyjádří státní zástupce, nebude ÚOKFK cokoli komentovat.

Trestní oznámení kvůli zvlněné dálnici podal na konci roku 2011 tehdejší generální ředitel ŘSD René Poruba. „Máme vážné pochybnosti o kvalitě práce na straně technického dozoru investora stavby, pochybnosti jsou i o práci firmy, která komunikaci stavěla a nyní ji opravuje,“ řekl tehdy Poruba s tím, že pokud laboratorní výsledky potvrdí předběžné závěry, bude ŘSD nekompromisní: „Budeme se domáhat kvalitně opraveného díla, případně náhrady za další škody.“

Firma pochybení odmítá

Problematický úsek dálnice D47 stavěla společnosti Eurovia, která od počátku kauzy pochybení odmítá.

„Nejsme překvapeni informacemi, že došlo k odložení trestního oznámení na zhotovitele dálnice. Zároveň důrazně a opakovaně připomínáme, že celý problém vznikl už ve chvíli, kdy ŘSD vložilo do zadávací dokumentace pro výběrové řízení na stavbu dálnice D47 podmínku, kdy vybraný zhotovitel byl povinen odebrat konkrétní materiál do podloží dálnice z konkrétní lokality a od konkrétní firmy s neprůhledným vlastnictvím. Právě tento nestabilní materiál pak způsobil zvlnění dálnice,“ uvedla mluvčí Eurovie Petra Kučerová s tím, že společnost vítá nezávislé vyšetření celé záležitosti a je na něm i nadále připravena plně spolupracovat.

„Opakovaně vyzýváme ŘSD, aby zanechalo formálních a administrativních průtahů, umožnilo okamžitě zahájit standardní opravy zvlněné dálnice a umožnilo zjištění příčin zvlnění, čímž se prokáže i zodpovědnost. Pokud by ŘSD naplánované opravy před dvěma lety z účelových důvodů nezablokovalo, dálnice už mohla byt dávno v pořádku a plně sloužit řidičům,“ doplnila.