„Od samého počátku provozování mýta v ČR se ukazovalo, že na řidiče kamiónů proti očekávání příliš neúčinkuje kauce 1550 korun za každou vydanou OBU, která je měla motivovat k jejich vracení, pokud je delší dobu nevyužívají. Počet vydaných jednotek tak v mýtném systému trvale rostl až k nynějším 664 tisícům,“ sdělil mluvčí MYTO.cz David Šimoník.

Když počet palubních jednotek překročil před dvěma lety smlouvou stanovených 530 tisíc, vyvolala společnost Kapsch, která pro náš stát provozuje mýtný systém, jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic, jak situaci systémově řešit.

„K poklesu počtu OBU by postupně mohla vést legislativní změna, která nabude platnosti již v září. Zkrátí totiž dobu k propadnutí kauce z nynějších tří let na jediný rok,“ uvedl Šimoník.

Dalším nástrojem má být ve Sněmovně ležící novela, která by omezila i platnost kreditu, jejž si dopravci nabíjejí na palubní jednotku, z časově neomezené doby na jeden rok. Pak by následovalo vyřazování takových OBU z provozu, což za dosavadní legislativy možné není.

„Do té doby, než zafungují nová opatření a počet OBU v mýtném systému začne klesat, přistoupily obě strany na soudním znalcem stanovenou cenu 237 korun za palubní jednotku a rok provozování těchto nadpočetných OBU,“ informoval Šimoník.