„Je to zoufalé. Mám nové auto, koupil jsem ho 13. srpna, a provizorní espézetka má pouze desetidenní platnost. Když jsem se ale ve čtvrtek dopoledne vypravil na pražský Jarov, abych auto přihlásil a obdržel registrační značku, oznámili mi, že se musím objednat přes internet. Jenže nejbližší termín je na Jarově 27. srpna a na ostatních registračních místech berou objednávky na září,“ popisuje situaci náš čtenář z Prahy.

Na dotaz Práva, zda je opět na vině nový centrální registr vozidel (CRV), odpověděl v neděli mluvčí ministerstva dopravy (MD) Martin Novák: „Registr tentokrát nekolabuje, je však pomalejší než ten starý. Mnozí úředníci si teď navíc vzali dovolenou, a lidé za přepážkami tak nestíhají zvládnout nápor žadatelů. Velmi nás to mrzí, ale momentálně se s tím nedá nic dělat.“

Zatím jen přechodné řešení tristní situace

Nový CRV spustilo ministerstvo dopravy 9. července 2012, a vzápětí zkolaboval. Výpadky se pak opakovaly ještě několikrát a zásadní zlepšení nenastalo ani letos.

Místo společnosti ATS-Telcom Praha, které 31. března vypršela smlouva s MD, spravuje centrální registr vozidel firma ICZ, přenos dat zajišťuje Telefónica a provoz počítačů na jednotlivých registračních pracovištích firma Autocont.

Předchozí ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) se pro toto přechodné řešení rozhodl proto, že už nešlo stihnout výběrové řízení na nového provozovatele.

Na otázku, kdy tedy konečně dojde k zásadnímu zlepšení, Novák sdělil: „S novým provozovatelem už registr vozidel nekolabuje. Ještě teď v srpnu však vyhlásíme výběrové řízení na nového dodavatele CRV. Protože smlouva s nynějším provozovatelem skončí v dubnu 2014, máme dostatek času na to, aby z tendru konečně vzešel opravdu funkční a spolehlivý systém.“

Dopravní policie benevolentní nebude

Řidiči, kteří se dostali do stejných problémů jako náš čtenář, mají tedy smůlu. Když se jim v desetidenní lhůtě po koupi vozidla nepodaří na úřadě získat registrační značku, musí vůz odstavit, aby neriskovali tvrdý postih.

Když totiž není vozidlo zaregistrováno, může řidič dostat blokovou pokutu do 2000 korun, ve správním řízení 1500 až 2500 Kč, a čtyři trestné body v rámci bodového systému. A pokud má na vozidle jinou registrační značku, než mu byla přidělena, je za to ve správním řízení pokuta od 5000 do 10 000 Kč, zákaz řízení od šesti měsíců do jednoho roku a čtyři trestné body.

Loni v červenci, kdy centrální registr vozidel zkolaboval v celé republice, požádalo ministerstvo dopravy policii o určitou toleranci k takovým přestupkům.

Na dotaz Práva, jestli tedy i nyní budou dopravní policisté při silničních kontrolách přistupovat k řidičům bez platné registrační značky tolerantněji, odpověděla Štěpánka Zatloukalová z tiskového oddělení policejního prezidia: „Žádná tolerance možná není, i kdybychom si to přáli. Někdo by nás ale mohl vyzkoušet, zda opravdu kontrolujeme, a policisty by pak čekaly postihy. Motoristé prostě musí zákon dodržovat.“

Za letošní první pololetí bylo v Česku zaregistrováno o čtrnáct procent méně aut než za stejné loňské období. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.

V červenci bylo sice zaregistrováno téměř o třetinu víc aut než ve stejném loňském měsíci, za tímto výsledkem ovšem nestál zvýšený zájem lidí o nová vozidla, ale nízká srovnávací základna z loňského července, kdy centrální registr vozidel zkolaboval. Lidé tak kvůli potížím s registrem vozidel přihlašovali rekordně málo aut.