Jak prohlásil předseda CSU a bavorský premiér Horst Seehofer, pokud konzervativci uspějí v zářijových parlamentních volbách, strana nepodepíše žádnou koaliční smlouvu, ve které nebude mýtné pro cizince.

Bavorská CSU, nejmenší strana současné středopravé koalice a sesterské uskupení křesťanských demokratů (CDU) kancléřky Angely Merkelové, volá po zpoplatnění dálnic v zemi pro osobní dopravu dlouhodobě. Argumentuje nedostatkem peněz na údržbu a rozšiřování dálniční sítě. Podle představ CSU by mýtné měli pocítit hlavně zahraniční řidiči, tedy i Češi, zatímco těm německým by ho vláda kompenzovala například možností odepsat si poplatek z daní. Merkelová i další strany ale tento požadavek Bavorů odmítají.

CSU byla dosud neodmyslitelnou součástí kabinetů vedených kancléřčinou CDU. Unie CDU/CSU je také hlavním favoritem zářijových voleb.

„Moderní země potřebuje moderní infrastrukturu. A v budoucnu nechceme dělat další dluhy, nýbrž splácet ty staré. Pro splnění našich cílů týkajících se infrastruktury proto potřebujeme toto mýto pro osobní automobily,“ zdůvodnil Seehofer své ultimátum v nedělníku Bild am Sonntag.

Mýtné by se prý přiliš nevyplatilo

CSU dál trvá na svém modelu „mýtného pro cizince“, ačkoli nedávno vypracovaný odborný posudek podle časopisu Der Spiegel ukázal, že Německu by se příliš nevyplatilo. Po odečtení částky, kterou by zaplatili němečtí motoristé, a správních nákladů by podle této studie z vybrané sumy státní pokladně zbylo ročně zhruba jen 700 miliónů eur (zhruba 18 miliard korun). Němci by přitom na správu svých dopravních cest potřebovali desetkrát více.

Celý plán navíc vzbuzuje právní pochybnosti. I německý ministr dopravy Peter Ramsauer (CSU) nedávno přiznal, že podle některých expertů je v rozporu s evropským právem. V Německu dosud platí mýtné pouze kamióny nad 12 tun, a to na dálnicích a části silnic 1. třídy, takzvaných spolkových silnic (Bundesstrassen). V průměru platí 17 centů (4,40 Kč) za kilometr.