Modernizace dálnice D1 začala po průtazích při výběrovém řízení před třemi měsíci. Na dvou úsecích ze čtyř se ale práce zdržely kvůli havarijnímu povrchu ve stoupacích pruzích a nízké únosnosti krajnice, kvůli které společnost OHL ŽS práce na opravě přerušila.

„Zvažovali jsme, jestli bude reálné zkusit se alespoň částečně pustit do povrchu dálnice, nicméně po jednání se zhotoviteli a zvážení všech možných rizik jsme od toho ustoupili," řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Náklady na zapůjčení těžké techniky

Pokládka povrchu trvá déle než tři měsíce. Pokud by během této doby začalo mrznout, projevilo by se to na zhoršené kvalitě nové silnice. Rozdělení prací na část uskutečněnou na podzim a dokončení zbytku na jaře by si navíc vyžádalo dodatečné náklady na zapůjčení těžké techniky, doplnila mluvčí důvody, proč ŘSD zvažovanou možnost zavrhlo.

Původně ŘSD podle jeho ředitele Davida Čermáka počítalo s vybetonováním alespoň dvoukilometrového úseku, který by sloužil jako zkušební. ŘSD by si na něm ověřilo, jak se použitý materiál chová přes zimu, a tyto zkušenosti uplatnilo při pracích na dalších úsecích.

Do konce letošní stavební sezóny se tak podle ŘSD uskuteční pouze práce spočívající v provizorním rozšíření dálnice, práce ve středním dělicím pásu, demolice nevyhovujících mostů a další přípravné práce související například s odvodněním nebo přesouváním kabelů, které podél komunikací vedou.

Letos další tři tendry

Ještě do konce letošního roku ŘSD plánuje vypsat tendry na další tři části D1, které by se měly začít modernizovat. Jde o úseky Hvězdonice–Ostředek, Měřín–Velké Meziříčí a Ostrovačice–Kývalka.

Předtím, než se ŘSD do vypsání nových tendrů pustí, je podle Čermáka nutné nastavit pravidla pro mnohem preciznější diagnostiku vozovky a geologický průzkum, aby se neopakovala současná situace, kdy stavebníky po odkrytí vrchní vrstvy vozovky překvapil podstatně horší stav podloží, než předpokládal stavební projekt.