Nástupcem takzvaných kupónů by mohl být kamerový systém rozpoznávající registrační značky vozidel a kontrolující, zdali mají zaplaceno, nebo se uvažuje o využití technologie RFID (Identifikace na rádiové frekvenci), která se používá například k označení zboží v obchodech a při bezhotovostních platbách.

Vzorem pro elektronizaci kupónů je podle generálního ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Tomáše Čočka Maďarsko, kde se využívá systém kamerového rozpoznávání registrační značky.

Jestli je využití podobných technologií v Česku reálné a může být i ekonomicky efektivní, bude zřejmé teprve ze studie proveditelnosti, jejíž výsledky by měly být známé v průběhu podzimu. Nynější systém mýtných bran, který na tuzemské síti vybudovala a provozuje společnost Kapsch, kontrolovat značky všech projíždějících osobních aut neumí.

Do budoucna více otazníků

Využití systému mýtných bran by si podle ředitele úseku elektronického mýta na ředitelství silnic a dálnic Václava Nestrašila vyžádalo další investice. Jisté ale zatím není ani to, zda se mýtné brány budou provozovat i po roce 2016, kdy skončí smlouva s Kapschem. Uzavřená podle ministerstva dopravy není ani problematika zpoplatnění osobních vozidel podle ujetých kilometrů, podobně jako je tomu u nákladních vozidel a autobusů.

Papírové kupóny měly už v minulosti od roku 2011 nahradit takzvané elektronické viněty, které fungují podobně jako palubní jednotky v kamiónech a autobusech. Odborníci ale tomuto systému, který by v budoucnu placení mýtného i podle ujetých kilometrů umožňoval, vyčítali jeho finanční nákladnost. Jeho provoz podle tehdejších odhadů měl ročně vyjít na zhruba 1,6 miliardy korun. Loni fond podle účetní uzávěrky na dálničních známkách vybral 3,9 miliardy korun.