Indikátor důvěry podnikatelů se v červenci meziměsíčně nezměnil. V průmyslu a ve stavebnictví se důvěra zvýšila, v obchodě stoupla mírně. Ve vybraných odvětvích služeb se snížila. Důvěra spotřebitelů byla v porovnání s červnem také nižší.

Ve srovnání s hodnotami v červenci loňského roku jsou souhrnný indikátor a indikátor důvěry spotřebitelů vyšší. Indikátor důvěry podnikatelů je naopak nižší.

V květnu a červnu důvěra rostla, výsledná hodnota tak neustále kolísá. „Zhoršení nálady má na svědomí sektor služeb, který výrazně propadl z 23,3 bodu na 19,7 bodu, a také částečně spotřebitelé. Ostatní sledované segmenty ukázaly pozitivnější pohled,“ shrnul pro Novinky analytik Michal Kozub ze společnosti Home Credit.

Stavebnictví vykázalo zlepšení

Pozitivní hodnota tentokrát přišla i ze stavebnictví. „Růst z -53,5 bodu na -48 sice neznamená konec krize stavebnictví, ale jde o znatelné zlepšení. Na stavebnictví se mírně pozitivně podepsaly letošní povodně, kdy stavební firmy očekávají vyšší aktivitu a zájem o své služby,“ sdělil Kozub.

Pokud jde o spotřebitele, na ně pozitivně působí nízká inflace, která je nenutí tolik spořit, což by se v budoucnu mohlo podle Kozuba projevit ve větší ochotě utrácet a zvednout domácí spotřebu. „Naopak ale negativní vliv má nezaměstnanost, která se stále více začíná projevovat na očekávání spotřebitelů a jejich plánování. Lidé vnímají její vyšší hodnotu a horší situaci na trhu práce,“ dodal Kozub.

Jak připomněl analytik Petr Dufek z ČSOB, česká ekonomika by mohla díky exportu chytit pozitivní vítr z Německa a pomalu se navracet k růstu. “Pětiměsíční maxima indexu nákupních manažerů nad kritickou hranicí 50 bodů dávají tušit, že kondice německé ekonomiky je znovu příznivá,” sdělil Dufek.