Ve vzduchu stroj strávil přes čtyři hodiny. Na jeho palubě se nacházelo šest lidí – francouzský a britský testovací pilot a čtyři technici sbírající údaje o letu. Podle pilota Petera Chandlera se letoun choval během letu "mimořádně dobře".

U centrály Airbusu událost sledovaly tisíce diváků, zejména zaměstnanci včetně vedení evropského koncernu EADS, jehož dceřiná společnost Airbus bude dálkový velkokapacitní letoun vyrábět.

Následovat budou v další lety, aby po jejich úspěšném završení mohl být dán A350 do prodeje koncem příštího roku.

Airbus A350 vyráží ke svému prvnímu letu.

Airbus A350 vyráží ke svému prvnímu letu.

FOTO: Jean-Philippe Arles, Reuters

Na letounu A350 firma pracovala sedm let a jeho vývoj stál zhruba 12 miliard eur (současných 308 miliard korun). Jeho předvedení tři dny před aerosalonem v Le Bourget u Paříže, který se koná od 17. do 23. června, předznamenává ostrý boj o zakázky mezi evropským výrobcem a americkou společností Boeing s jejím letounem Dreamliner.

Airbus A350

Airbus A350

FOTO: Jean-Philippe Arles, Reuters

Dreamliner je považován za nejmodernější dopravní letadlo světa a mezi aerolinkami si získal velkou oblibu kvůli své úspornosti. A350 má být díky lehkým materiálům z uhlíkových kompozit ve více než polovině celého letadla podobně úsporný a stejně jako Dreamliner je určen pro dálkové lety.

Airbus A350

Airbus A350

FOTO: Jean-Philippe Arles, Reuters

Airbus doufá, že jeho nový stroj naruší vedoucí pozici Boeingu na trhu těchto letounů, zvláště když Boeing narazil s Dreamlinery na problémy s opakujícími se závadami na bateriích.

Podle odhadu Boeingu se v tomto segmentu prodají v příštích dvou desetiletích letadla za nejméně jeden bilión dolarů (zhruba 20 biliónů korun). Airbus už na A350 získal více než 600 objednávek. Dodávky nových strojů s 270 až 350 sedadly, které mají mít dolet 15 000 kilometrů, chce společnost zahájit do konce roku 2014.

Tedy poté, až prvních pět prototypů absolvuje další zátěžové testy i v klasické letové hladině 10 000 metrů nad mořem, stejně jako v jiných výškách, a rovněž v krajních klimatických podmínkách – v arktické zimě či pouštní výhni.