Článek
"Nejprve je nutné definovat podmínky, které náš stát očekává od elektronického mýtného, a následně bude na zájemcích, kteří se přihlásí do výběrového řízení, aby navrhli systém," řekl Právu ministr dopravy Milan Šimonovský. Pokud dá kabinet Vladimíra Špidly mýtnému zelenou, stane se aktuální zmíněná soutěž.
O uchazeče nouze nebude. Český Telecom už dokonce oficiálně oznámil, že se bude o tuto státní zakázku ucházet v konsorciu s německým Siemensem a divizí Deutsche Telekomu T-Systems. "Právě bylo podepsáno memorandum o spolupráci v této věci," sdělil ve čtvrtek Právu tiskový mluvčí Telecomu Vladan Crha.
Zájem má také Kapsch
Dalším vážným zájemcem je společnost Kapsch, která od letošního 1. ledna úspěšně provozuje systém mýtného v Rakousku. Tam je jím zpoplatněno 2000 kilometrů dálnic a mýtné platí všechna motorová vozidla nad 3,5 tuny.
O účasti uvažuje podle ČTK i tuzemská finanční skupina PPF. "V případě, že projekt mýtného bude založen na partnerství veřejného a soukromého sektoru, nevylučujeme možnou spolupráci se strategickým partnerem," uvedl k tomu mluvčí PPF Ivan Lackovič.
Siemens a T- Systems se podílejí na zavádění systému mýtného v Německu, kde byla použita technologie satelitní navigace GPS a mobilní sítě GSM. Mýtné se v SRN bude vybírat od vozidel těžších než 12 tun na třinácti tisících kilometrech dálnic. Ve zkušebním provozu se ale projevily takové problémy, že nezbylo, než start už několikrát odložit. Tím nejnovějším termínem je 1. leden 2005.
Naopak Rakousko si pochvaluje, že pro elektronické mýtné zvolilo mikrovlnný systém, mnohem jednodušší než německý. Na dotaz, jaký systém tedy v České republice dostane přednost, odpověděl Šimonovský: "Budeme muset postupovat poněkud odlišným způsobem než Německo. Konečné řešení chceme ale skutečně zvolit až na základě nabídek ve výběrovém řízení."