Přes 80 procent restauratérů vnímá spropitné jako zpětnou vazbu na spokojenost s jídlem a servisem. „V Česku ale spropitné dáváme často i v případě, že si ho obsluha nezaslouží. Přitom restauratéři vnímají výšku spropitného jako signál o kvalitě jídla a obsluhy,“ upozornil ředitel rezervačního systému Alakarte.cz Pavel Suchánek.

Hosté by se podle něj neměli bát dát větší, ale i výrazně menší spropitné podle toho, jak byli spokojeni.

Pro 91 procent majitelů restaurací je výše spropitného motivací, aby zlepšovali kvalitu jídla a servisu. Podobný podíl nechává peníze ze spropitného svým zaměstnancům. Při dotazu na nejvyšší spropitné 20 procent dotazovaných uvedlo částku do tisícovky, 35 procent se vešlo do rozmezí 1000 až 10 000 korun. Částku nad 10 000 korun od spokojených hostů obdrželo sedm procent majitelů. Jeden z nich uvedl rekordních 24 000 korun.

Spropitné mezi pěti a deseti procenty celkové útraty vyhovuje polovině restauratérů. Spropitné nad deset procent by uvítalo 42 procent provozovatelů restaurací.