Hodnota stovky nejdražších značek stoupla o sedm procent, uvedla společnost Millward Brown, která žebříček od roku 2006 sestavuje.

Od roku 2006 se hodnota značek v žebříčku zvýšila o 77 procent. Firmám se daří i na burze, kde cena jejich akcií za osm let vzrostla zhruba o 58 procent. Index S&P 500 za stejnou dobu posílil jen o 23 procent. Růst hodnoty značek pak výrazně oživil z loňských 0,4 procenta.

Do první desítky se mezi americké značky dostala i čínská společnost China Mobile, která je tak nejcennější zahraniční značkou. V Evropě je nejcennější značkou na 17. místě žebříčku Vodafone, jehož hodnota je vyčíslena na 39,7 miliardy dolarů.

Skokanem roku je luxusní značka Prada, za ní pivo Brahma a oděvy Zara. Nejlepším nováčkem je regionální banka ANZ na 52. pozici. Nejcennější automobilovou značkou je Toyota.

Millward Brown vychází z toho, jak samy firmy účtují hodnotu svého nehmotného jmění ve výsledkových zprávách a kombinují to s vnímáním hodnoty značky v marketingových průzkumech u spotřebitelů a firemních uživatelů.

Žebříček nejhodnotnějších světových značek
pořadí
značka
hodnota (v mld. dolarů)
změna hodnoty (v %)
1.
Apple
185,1
+1
2.
Google
113,7
+5
3.
IBM
112,5
-3
4.
McDonald’s90,3
-5
5.
Coca-Cola
78,4
+6
6.
AT&T
75,5
+10
7.
Microsoft
69,8
-9
8.
Marlboro
69,4
-6
9.
Visa
56,1
+46
10.
China Mobile
55,4
+18
Zdroj: Millward Brown