Hlavní obsah

Banka musí poplatky za vedení úvěru vrátit a zaplatit pokutu, rozhodl arbitr

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha
Aktualizováno

Banka je povinna poplatek za vedení úvěrového účtu klientovi vrátit a zaplatit pokutu podle zákona o finančním arbitrovi. V prvním nálezu ve sporu o poplatek to konstatoval finanční arbitr Monika Nedělková, která o tom informovala ve středu. Konkrétní banku, které se rozhodnutí týká, nejmenovala, podle dostupných informací jde však o Komerční banku.

Foto: Gabriela Krejčová, Novinky

Článek

Podle záznamu serveru jdeto.de na Twitteru má KB klientovi vrátit 80 Kč a zaplatit pokutu 15 tisíc korun. Server jdeto.de je jedním z několika, jež zastupují klienty bank, kteří žádají o vrácení poplatků.

Foto: Repro Twitter

Záznam na twitterovém účtu serveru jdeto.de

Vydání prvního nálezu ve sporu o poplatek za vedení úvěrového účtu či správu úvěru ale podle arbitra neznamená, že všechny další případy budou posuzovány shodně.

"Rozhodnutí finančního arbitra budeme samozřejmě detailně analyzovat. Nicméně jsme přesvědčeni o tom, že poplatky za správu úvěru jsou účtovány plně v souladu s příslušnými smlouvami s klienty, a podle našich právních analýz i plně v souladu s českým právem. Využijeme proto všech dostupných právních prostředků, abychom toto rozhodnutí zvrátili," oznámila mluvčí Komerční banky Monika Klucová.

Proti nálezu arbitra může kterákoli strana sporu podat odůvodněné námitky, o nichž znovu rozhoduje finanční arbitr v námitkovém řízení. Pokud není strana sporu s výsledkem řízení o námitkách spokojena, může rozhodnutí finančního arbitra napadnout žalobou u soudu. Protože nebylo řízení dosud pravomocně skončeno, nezveřejňuje arbitr žádné informace o kterékoli straně sporu.

Finanční arbitr posuzoval platnost smluvního ujednání o poplatku na základě úvěrové smlouvy, obchodních podmínek, sazebníku, výpisů z účtů, vyjádření stran sporu, důkazních prostředků předložených stranami sporu (rozsudky českých i zahraničních soudů, stanoviska Soudního dvoru EU, atd.). Dospěl k závěru, že ujednání o poplatku je neplatné pro jeho neurčitost. Nyní vede další více než tři stovky takovýchto sporů.

Statisíce lidí žádají vrácení poplatků 

O vrácení poplatků za vedení hypotéky nebo spotřebitelského úvěru žádá přes 270 000 klientů bank, které zastupují servery Poplatkyzpět.cz, Bankovnípoplatky.com a zmíněný Jdeto.de. Majitel serveru Bankovnipoplatky.com Patrik Nacher odhadl, že dalších 20 000 až 30 000 plných mocí ještě přijde. Iniciativa Poplatkyzpět.cz se snaží získat pro klienty bank zpět údajně neoprávněně inkasované úvěrové poplatky a usiluje o jejich zrušení.

"Rozhodnutí arbitra je logické a z mého pohledu očekávatelné," řekl Nacher. "Instituce se sice ještě může odvolat, ale v kontextu situace, která kolem kritizovaného poplatku nastala, tedy individuální vracení poplatků, hromadné rušení poplatku pro nové klienty, pravomocné rozhodnutí soudu, je dnešní rozhodnutí logickým vyústěním a dalším kamínkem do mozaiky. Nevím, co se musí ještě stát, aby to dotčené banky přimělo změnit jejich dosavadní postoj," uvedl Nacher.

Obvodní soud v Praze 5 rozhodl ve sporu o vrácení úvěrových poplatků ve prospěch klienta banky 18. dubna. [celá zpráva]

Hypoteční banka reagovala tvrzením, že rozhodnutí soudu se vztahuje k velmi specifickému případu a rozhodně jej nelze považovat za precedentní. Názory právníků na to, zda jde o průlomové rozhodnutí, se liší.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám