"Jde o první celoplošný systém vybírání mýtného v Evropě. Uplatňujeme ho totiž na celé rakouské dálniční síti, která má dva tisíce kilometrů. Zatím vše funguje bez problémů. Všechny peníze, které z mýtného vytěžíme, budou rovným dílem rozděleny na opravy dálnic a investice do nových komunikací," informoval Gorbach.

Méně nadšeni ovšem jsou čeští autodopravci, kterým po zavedení mýtného notně stouply při cestách do Rakouska či průjezdu přes ně do Itálie náklady.

"Velké dopravní firmy se většinou dohodly se svými zákazníky na zvýšení cen za přepravu. V jiné situaci jsou ale malí autodopravci, kteří takové kontrakty nemají, a budou muset nést výdaje na mýtné jen na svých bedrech," řekl už dříve Právu mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix.

A jaké jsou v Rakousku sazby mýtného? Vozy s dvěma nápravami platí za každý ujetý kilometr 13 centů, pro tři nápravy je sazba 0,182 eura/km a pro vozidla se čtyřmi a více nápravami 0,273 eura/km. K tomu je nutné připočítat daň z přidané hodnoty.

Raději přes Slovensko

Na rakouských dálnicích bylo zřízeno sto stacionárních kontrolních stanic vybavených videem a dvacet mobilních, které speciálně vycvičené kontrolní skupiny využívají při namátkových kontrolách nákladních aut i autobusů.

Po zavedení mýtného se začali někteří dopravci Rakousku vyhýbat a zvolili raději trasu přes Slovensko. Celkově však na rakouských dálnicích ubyla jen necelá dvě procenta vozidel.

Rakušané si pochvalují, že pro elektronické mýtné zvolili mikrovlnný systém, mnohem jednodušší než ten, který se stále nedaří uvést do chodu v Německu.

V SRN mělo být mýtným už od 31. srpna 2003 zpoplatněno pro vozidla těžší než dvanáct tun třináct tisíc kilometrů dálnic. Ve zkušebním provozu systému, který využívá laseru a technologie mobilních telefonů, se ovšem projevily takové problémy, že nezbylo než start už několikrát odložit. Tím nejnovějším termínem je 1. leden 2005.

Šimonovský předloží vládě tři varianty

Gorbach se při vídeňském jednání velmi zajímal, jak postupují přípravy na mýtné v České republice a zda se u nás při volbě systému vydáme po německých nedobrých zkušenostech rakouskou cestou.

"V ČR budeme muset postupovat poněkud odlišným způsobem než SRN. Nejprve je ale nutné definovat podmínky, které náš stát očekává od elektronického mýtného, a následně bude na zájemcích, kteří se přihlásí do výběrového řízení, aby navrhli systém. Spuštěno by mýtné v České republice mělo být v roce 2006," odpověděl Šimonovský.

O tom, zda se v ČR na výkonové zpoplatnění skutečně přejde, nebo se i v budoucnu ponechají dálniční známky, má vláda Vladimíra Špidly definitivně rozhodnout do konce dubna. Šimonovský jí předloží tři varianty. Podle té první by se mýtné platilo pouze na 850 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací, podle druhé varianty na 2000 km a třetí počítá se zpoplatněním celkem tří tisíc kilometrů včetně některých silnic první třídy.

Na vládě také bude, aby stanovila, zda mýtné v České republice budou platit všechna vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny, nebo automobily nad 7,5 tuny, či jenom těžká nákladní auta nad 12 tun.

Na dotaz Práva, kterou z těchto variant ve vládě podpoří, Šimonovský odpověděl: "Nechal jsem si udělat potřebné analýzy a vše je ještě otevřené. Zatím se kloním k tomu, aby zpoplatněno bylo 2000 kilometrů a pouze vozidla nad 12 tun."