Hlavní obsah

Na D1 už se stěhují stavbaři, přilehlé obce čekají těžké roky

Právo, Jana Pechová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na páteřní dálnici D1 se od čtvrtka zabydlí stavbaři. Během čtrnácti dnů se začne s dlouho očekávanou rekonstrukcí prvních úseků. Řidiči, ale i obce kolem komunikace se musí připravit na těžkých šest let.

Foto: ŘSD

Schéma znázorňuje rekonstrukci dálnice D1.

Článek

„Já myslím, že si to zatím nikdo nepřipouští. Uvidíme,“ pokrčil rameny jeden z obyvatel městysu Úsobí na Havlíčkobrodsku.

Jeho reakce se stala téměř symbolem postojů, s nimiž se Právo setkávalo cestou po silnicích kopírujících dálnici D1 v okolí Větrného Jeníkova. Právě tam má být v pátek zahájena dlouho očekávaná rekonstrukce nejstarší české autostrády.

Práce budou probíhat za provozu a většinou by měly zůstat zachovány dva jízdní pruhy v každém směru. I když objízdné trasy stanoveny nebyly, související snížení rychlosti často vede k frontám a řidiči ve snaze se jim vyhnout sjíždějí z dálnice. V obcích na souběžných trasách to důvěrně znají.

Animace rekonstrukce dálnice D1Video: ŘSD

„Oficiálně přes nás žádná trasa nepovede, takže očekávání nějakých opatření není na místě,“ konstatoval starosta Herálce Jiří Ulrich. Městys na silnici druhé třídy, kopírující trasu D1 od Humpolce k Jihlavě ze severu, je jedním z míst, kde bezpečně poznají, když se na dálnici zastaví provoz. Na zdejší úzké a klikaté silnici s nepříjemným převýšením se přitom většinou tak tak vyhnou dva protijedoucí osobní automobily.

Těší se na ticho

„Zrovna asi 150 metrů od náměstíčka je takové místo, kde když se potkají nákladní auta, tak je problém,“ konstatoval starosta Ulrich. Chystané opravy se ale nebojí. „Všichni doufáme, že se to pak zlepší,“ naznačil, že se tu těší i na snížení hladiny hluku. Dunění ze současného betonového tankodromu totiž doléhá až do obce, ačkoli na D1 odtud nedohlédnete.

Foto: ŘSD, ti, Právo

Úseky, které čekají opravy v následujících šesti letech

„Pokud nebudou pouštět kamióny, tak by to žádná hrůza být neměla. Že to přes nás jezdí, když se něco stane, na to už jsme si zvykli,“ připojil se i starosta Větrného Jeníkova Ivo Grubbauer.

S obcemi nikdo nejednal

Věcný pohled je nakonec jediné, co starostům zbývá: protože objízdné trasy nikdo nestanovil, nebyly obce prakticky pro nikoho partnerem k jednání. Nebyl důvod.

„My jsme se snažili jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, že by se po naší silnici doprava odklonila oficiálně. Kromě opravy dálnice se totiž chystá i oprava na I/38, kde má být doprava řízena kyvadlově přenosnými semafory, a my čekáme, že se tomu řidiči budou vyhýbat. Do takových jednání se ale asi nikomu nechce, protože bychom pak mohli nárokovat opravu,“ usoudil starosta městysu Štoky Pavel Královec.

A tak stejně jako ostatní spíš čeká, co zahájení a průběh oprav skutečně přinesou.

Zásadou číslo jedna přitom zůstává zbožné přání, aby se  opravované úseky nepokoušely objíždět kamióny. „Vyloučení kamiónů z těchto tras není technicky možné. My doufáme, že tranzit se nebude pokoušet sjíždět, protože by ho to podstatně zpomalilo,“ upozornil na parametry vysočinských silnic ředitel krajské správy a údržby silnic Jan Míka.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám