Na lednovém výsledku se podepsaly nižší prodeje v motoristickém segmentu, naopak ke zmírnění poklesu přispěl růst v maloobchodě. „Dnešní číslo je příjemným překvapením,“ uvedl analytik Tomáš Volf ze společnosti Citfin.

Tržby maloobchodu

Tržby maloobchodu

FOTO: David Ryneš, Novinky

Výrazně se dařilo nákupům přes internet, které vzrostly o téměř 24 procent. To je nejvyšší nárůst prodejů za poslední více než dva roky. Prodávala se i počítačová a telekomunikační zařízení. „Lidé dále nakupovali kosmetiku, oděvy a obuv, což jde na vrub lednovým slevám, jejichž obliba u Čechů roste,“ připomněl Volf.

„V černých číslech vstoupily do roku 2013 i velké obchodní řetězce. I když se jedná o minimální nárůsty, je to dobrá zpráva pro český maloobchod,“ uvedl Pavel Kulhavý ze společnosti PwC Audit.

Přesto lidé stále šetří a spotřebitelská poptávka je slabá. Dobře je situace čitelná na rostoucí nezaměstnanosti nebo na velmi mírném reálném růstu mezd v podnikatelské sféře, v nepodnikatelské šly reálné mzdy za poslední loňské čtvrtletí dokonce dolů.

„Stále trvající vládní úspory situaci nevylepšují, takže zlepšení situace maloobchodníků v nejbližších měsících pravděpodobně nepřijde,“ domnívá se Volf.