"Jde o pozitivní krok. Tato letiště si sice dokážou vydělat na svůj provoz, ale chybějí jim finanční prostředky na další rozvoj. Převod na kraje dá možnost, aby se na potřebné investice mohly čerpat peníze z fondů Evropské unie," řekla včera Právu tisková mluvčí ČSL Anna Kovaříková.

Na dotaz, kdy konkrétně budou letiště na Jihomoravský, Moravskoslezský a Karlovarský kraj převedena, Kovaříková odpověděla: "To závisí na ministerstvu dopravy, jak rychle se mu podaří vypořádat s kraji všechny náležitosti." Podle dobře informovaného zdroje by se kraje vlastníky letišť mohly stát již letos v červenci. Zákon ukládá, že je pak budou muset nejméně deset let používat k původnímu účelu, tedy letecké osobní a nákladní dopravě.

Zájem prudce roste

Jak v té souvislosti Právu potvrdil ředitel akciové společnosti Letiště Brno Tomáš Plaček, o budoucnosti letišť by nemělo být pochyb. U dnes jsou totiž připraveny dlouhodobé rozvojové plány. xxx Brněnské letiště za loňský rok odbavilo 166 142 cestujících. Množství přepraveného zboží se zde meziročně zvýšilo více než dvojnásobně na 2644 tun. Prudký růst přepravy zaznamenala i obě další letiště. Ostravským loni prošlo 197 517 a karlovarským 25 805 cestujících.

Státnímu podniku Česká správa letišť zůstane už pouze naše největší mezinárodní letiště v Praze-Ruzyni. To je ve srovnání s těmi regionálními skutečným gigantem, vždyť loni odbavilo 7,46 miliónu lidí. V roce 2006 by se po dobudování nového terminálu Sever 2 měla kapacita Ruzyně zvednout až na deset miliónů pasažérů.

Chystá se strategie privatizace Ruzyně

Ministerstvo dopravy už chystá také návrh transformace České správy letišť, jehož součástí bude privatizační projekt ruzyňského letiště. "Pro přípravu projektu byla ustavena pracovní skupina, v níž jsou zástupci ministerstev dopravy a financí, Fondu národního majetku a dalších zainteresovaných institucí," sdělil Právu náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek.

Vládě má být projekt předložen ke schválení do konce letošního srpna. Podle ministerstva dopravy by se však letiště v Ruzyni nemělo začít privatizovat dříve než v roce 2006. Je totiž třeba počkat na dokončení výstavby areálu Sever 2, která si vyžádá deset miliard korun. "Strategický investor by ale pak mohl pomoci se splácením úvěrů, které si ČSL na ruzyňský areál Sever 2 vzala," uvedl Kubínek.