"Původně silničáři měli na celý letošek k dispozici 7,2 miliardy korun, ale na zimní údržbu museli z toho vynaložit rekordních 2,5 miliardy Kč. Z finančních prostředků, jež teď dostanou navíc, je 552 miliónů určeno na silnice první třídy a 209 miliónů na komunikace druhé a třetí třídy," řekl Právu výkonný ředitel SFDI Pavel Švagr.

Za tyto peníze bude možné opravit více než sto silničních úseků, na něž by se jinak nedostalo. Peníze přitom kraje dostanou diferencovaně, podle stupně poškození silnic a naléhavosti oprav.

Důležité nyní bude, aby se 761 miliónů dostalo k silničářům co nejrychleji. Opravovat se přitom z nich budou moci jen ty silnice, na nichž se pro následující tři roky neplánuje žádná větší rekonstrukce. Stavební firmy budou podle Švagra muset na opravy poskytnout tříletou záruku.

Ani tato významná finanční pomoc však mnoho nezmění na skutečnosti, že ve špatném či velmi špatném stavu je už téměř polovina z 55 430 kilometrů dálniční a silniční sítě České republiky.

Čtvrtina silnic 1. třídy nevyhovuje

Podle analýzy, kterou SFDI vypracoval, bylo v roce 1998 nevyhovujících 24,9 procenta z 6095 kilometrů silnic první třídy, ale předloni již 39,4 procenta. Běžné jsou vyjeté koleje na vozovkách, deformace a trhliny.

Ještě zoufaleji jsou na tom komunikace druhé a třetí třídy. Kvůli dlouhodobému zanedbávání oprav se už 44 procent z 48 803 kilometrů těchto vozovek ocitlo v havarijním stavu. Pro řidiče je tedy rizikem po mnohých okreskách jezdit.

Fond dopravy vyčíslil, že k odstranění skutečně všech závad by jen na silnicích druhých a třetích tříd bylo jednorázově potřeba přes 42 miliard korun, a v průběhu dalších devíti let ještě 15,3 miliardy.