Kamióny s motory emisní třídy Euro 5, které platí nejnižší a léta nezvyšované kilometrové mýtné sazby, se v lednu 2012 na vybraném mýtném podílely 36 procenty, letos v lednu už to bylo 47 procent. Pokud tedy nedojde ke změně tarifů, budou v roce 2013 výběry mýta dále klesat.

„Vztaženo na celý rok, může letošní výběr mýta poklesnout až k 8,2 miliardy korun, a to i přesto, že kamióny budou jezdit víc," upozornil Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která mýtné pro stát smluvně provozuje. Pro srovnání, v roce 2012 se vybralo na mýtném téměř 8,7 miliardy korun.

Podle Feixe je otázkou, jak se na výběrech projeví i případné dopravní komplikace při modernizaci D1, jež se na mýtném podílí více než třetinou. Na konečné výši vybraného mýta se negativně projeví také zvýhodňování autobusové dopravy a množstevní slevy, které mohou dopravci čerpat zpětně již za poslední část roku 2012 v celém roce 2013.

Tahounem plateb nejtěžší kamióny

Mýtné se v České republice vybírá od roku 2007 a za uplynulých šest let a měsíc stát od kamiónů získal 41,2 miliardy korun. Aktuálně je v mýtném systému registrováno 641 486 uživatelů, z nichž 12 procent, tedy 75 894, připadá na menší nákladní vozidla s hmotností do 12 tun.

Na výběrech se nejvíc podílí nejtěžší kamióny s hmotností nad 12 tun, které platí 88 procent celkového mýta. Lehčí nákladní automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami přispívají 11 procenty a na autobusy zbývá necelé jedno procento vybraného mýta.

Výběr mýtného v Česku
rok
mýtné (v mld. Kč)
meziroční změna (v %)
2007
5,56

2008
6,14
10,4
2009
5,54
-9,78
2010
6,57
18,6
2011
8,12
23,6
2012
8,68
6,82
celkem za 73 měsíců
41,29
 
Zdroj: MYTO CZ